Jag driver Greensteps podd och den senaste tiden har jag haft flera spännande gäster som sitter med svaret på frågan 'Vad lockar en investerare?'. Mina gäster är investerare och affärsänglar som delat med sig av sina tankar. Så om du sitter med en idé och vill nå stjärnorna eller åtminstone Silicon Valley, läs vidare här där jag samlar deras bästa tips. Investerarna som delar med sig av sina råd är inte vilka som helst. Mikko Nurminen och Jyri Engeström är två av Finlands främsta entreprenörer. Mikko Nurminen är medgrundare av Hostaway som förra året stängde en rekordrunda på 365 miljoner dollar, vilket är en av de största finansieringsrundorna i Finlands historia. Jyri Engeström är medgrundare av Jaiku som 2007 såldes till Google. När dessa två nyligen medverkade i min podd passade jag på att be dem dela med sig av sina främsta råd till entreprenörer på jakt efter kapital. Här är deras sju bästa råd till entreprenörer på jakt efter kapital. * En inspirerande vision. Det kan vara en stor, disruptiv teknik eller revolutionerande idé. Här är idén viktigare än att ha en färdig teknik. * Stort intresse från kunder – trots att produkten inte är riktigt klar. En viktig skillnad mellan finska entreprenörer och deras motsvarigheter i Silicon Valley är tillvägagångssättet. I Finland ligger tonvikten ofta på produktutveckling på ett ingenjörsliknande sätt, och mycket energi och pengar läggs på att bygga produkten. Sedan börjar man leta efter kunder. I Silicon Valley gör man ofta tvärtom och testar om det finns ett verkligt intresse innan produkten byggs. Ett exempel är ett amerikanskt företag som började tänka på könsneutrala personer som en ny målgrupp. Detta var en tydligt växande grupp som ännu inte hade något ledande varumärke. Idén var enkel: Om ett sådant varumärke inte finns ännu, kommer vi att skapa det. Därefter funderade vi på vilka produkter eller tjänster denna grupp kunde behöva eller vilja ha. Till exempel var mensskydd för män – om en person är biologiskt kvinnlig men identifierar sig som man – ett konkret exempel på ett behov som ännu inte var tillgodosett på marknaden. De gjorde många marknadsföringsexperiment innan de hittade en produkt som var mycket efterfrågad. * Satsa brett och inte bara på närmsta marknaden. Ganska många finska företag som växt och sedan bara satsat på Sverige blir besvikna. Ta i stället fram en djärvare strategi för internationalisering. Stora marknader erbjuder helt enkelt fler möjligheter. * Ditt nätverk är avgörande. Utan dina duktiga medgrundare skulle det inte finnas något företag och nätverket är avgörande när finansieringsbehovet uppstår. En finansieringsrunda är nästan ett heltidsjobb. Om du försöker hantera både den och verksamheten samtidigt, kommer en av dem att lida. * Balansera risker och kassaflöde. Livet för en startup är en ständig balansgång mellan risk och kassaflöde. Det fanns en tidpunkt i Hostaways tidiga dagar då de bara pengar för en enda månad och företaget var tvunget att fatta ett beslut som skulle sätta riktningen. I stället för att dra sig tillbaka så satsade de och anställde sex säljare. De visste att intresset från investerarna var starkt och vågade ta en kalkylerad risk som i slutändan accelererade företagets framgång. Tre år senare, våren 2024, investerade den amerikanska riskkapitalisten PSG 175 miljoner dollar i Hostaway och 2025 fick företaget ytterligare en gigantisk finansieringsrunda – 365 miljoner dollar. Det är en av de största finska tillväxtfinansieringarna någonsin. * Ha ordning på dina papper. När du ansöker om finansiering är nyckeln förberedelser och ordning och reda. Ofta, när det händer mycket riskerar pappersarbetet bli en enda röra. Det är inte alltid så allvarligt, men det är värt att ta hand om grunderna direkt. Håll ordning på dina böcker. Att inte ha ordning på papperna när Due Diligence-processen drar igång ger ett dåligt intryck och kan leda till att investeraren drar sig ur. * Involvera medarbetarna. Sist men inte minst, för att skapa framgång är det viktigt att bygga en berättelse som skapar känslan att framgången tillhör alla. Det kopplar samman mål och bygger en känsla av gemenskap. Ett exempel var när När Hostaways stora finansieringsrunda genomfördes, så förändrade optionerna verkligen människors liv. En teammedlem från Sri Lanka berättade till exempel att han kunde betala för sitt barns skola med optionerna. Om man du har en idé eller en innovation och följer dessa sju råd har du mycket goda förutsättningar att få en investerare som nappar. TANJA PIHA, försäljningschef, poddare och skribent