Förra året var det Sverigedemokraternas anonyma konton som fick mycket kritik efter Kalla faktas uppmärksammade granskning “Undercover i trollfabriken”. Men den senaste tiden är det Socialdemokraterna och deras mediebolag AiP Media (Aktuellt i Politiken) som legat under TV4:s lupp. I slutet av november rapporterade kanalen att S via mediebolaget sprider politiska budskap i sociala medier och startar webbplatser med politiskt innehåll utan att vara tydliga med att avsändaren har koppling till partiet. Detta har sedan kritiserats från både höger och vänster. Aftonbladet Kultur rapporterade tidigare i veckan att AiP Medias sajter samlat personlig information om besökare, utan deras vetskap eller medgivande, och att detta sedan röjts till Snapchat och Meta. Sedan dess har AiP Medias chefredaktör Jenny Åkervall, som är politiskt aktiv för S i Danderyd i Stockholm, lämnat sitt uppdrag. Bolaget har också uppgett att de ska vara tydligare med att det är AiP Media som står bakom innehållet, men vd:n Daniel Färm menar samtidigt att det vore missvisande att uppge S som användare. Partiet äger mediebolaget men det är mediebolaget som ansvarar för det redaktionella innehållet, enligt honom. META STOPPAR ANNONSERNA Dessutom har Meta nu stoppat AiP Medias konton från att annonsera på Instagram och Facebook, rapporterar journalisten Emanuel Karlsten på sin sajt. Meta förbjuder annonsering av politiskt innehåll på sina plattformar, men redaktionellt innehåll från nyhetsmedier är undantagna reglerna. AiP media har fram tills nu marknadsfört sitt innehåll på plattformarna som redaktionellt innehåll. “Enligt uppgift ska annonserna ha raderats efter en översyn som inletts efter TV4:s granskning”, skriver Emanuel Karlsten. “Källor med insyn menar också att liknande granskningar kan komma att göras av andra partinära medier, som Riks som ligger nära och tidigare ägdes av Sverigedemokraterna. Men även till exempel Tidningen näringslivet som ägs av Svenskt Näringsliv." LÄS MER: Miljardindustri, kriminella och länkfarmar – här är alla delar i Breakits stora granskning om länkköpen