Stockeld har varit en av de mest omskrivna vegan-satsningarna de senaste åren. Efter att ha byggt upp miljardbolaget Videoplaza bestämde sig Sorosh Tavakoli för att dra sitt strå till stacken för en mer hållbar värld genom att skapa en vegansk ost. Efter hans första framgångsrika entreprenörsresa med Videoplaza var intresset från investerarna stort och Sorosh Tavakoli fick in runt 200 miljoner kronor i riskkapital. Bland investerarna återfanns bland andra tungviktare som Northzone och Creandum och för att få fart på projektet tog Sorosh Tavakoli till New York med familjen. Men sedan kom motgångarna slag i slag. Ryssland inledde sin fullskaliga invasion av Ukraina och samtidigt rusade både inflationen och räntan. Till på köpet gick marknaden för veganska livsmedel från glödhet till iskall. Sorosh Tavakoli tvingades svänga om verksamheten från aggressiv tillväxt till en kamp för överlevnad. STOCKELD GICK PÅ PUMPEN Hela den svenska verksamheten stängdes ner och antalet anställda halverades från 40 till knappt 20 personer. Men insatserna räckte inte och i oktober kom beskedet att Stockeld lägger ned verksamheten. Den avgörande faktorn var att intresset från konsumenterna helt enkelt var för svagt: “Marknaden har varit vår största utmaning. Vi trodde att konsumenten var lika sugna på oss att förändra världen snabbt men nu har intresset för vår kategori, vegansk ost, minskat tre år i följd. I USA har folk gått från att se veganska produkter som hälsosamma till att nu ifrågasätta och tycka att det är bättre att äta det man kallar för naturlig mat. Att klimatskeptiker fått mer uppmärksamhet har också missgynnat oss”, konstaterade Sorosh Tavakoli i en intervju med Breakit redan i juni då han berättade om det stålbad som bolaget gått igenom. Sedan nedläggningsbeslutet i oktober har Sorosh Tavakoli arbetat för att hitta ett sätt för Stockelds veganska ost att leva vidare i någon form. Men intresset från potentiella tagare har varit obefintligt – tills nu: “Vi hittade en köpare av Stockeld i sista minuten. Jag trodde att jag snackat med alla men tydligen hade jag räknat bort ett bolag av fel anledning”, berättar Sorosh Tavakoli och avslöjar att foodtech-spelaren Bettani Farms (tidigare Climax Foods) är namnet på bolaget som tar över verksamheten. Enligt Sorosh Tavakoli har Bettani Farms utvecklat ett substitut till ämnet kasein som är det huvudsakliga proteinet i mjölk och andra mejeriprodukter. “Det är perfekt för att tillverka ost och de håller nu på att kommersialisera en rad mjölkfria ostprodukter med högt proteininnehåll. Vi slår nu ihop våra påsar med dem, precis som Numu Cheese och Hungry Planet, för att accelerera denna resa och bredda deras portfolio”, förklarar Sorosh Tavakoli. KOMMER SÄLJAS AV BETTANI FARMS Affären innebär att Stockelds veganost kommer att finnas tillgänglig i amerikanska bagel-butiker och restauranger även i fortsättningen. Själv kommer han jobba vidare för Stockeld under några månader men kvarstår inte som ägare. “Transaktionens storlek är marginell och påverkar inte utfallet för ägarna nämnvärt men det känns väldigt skönt att ha hittat ett nytt hem för Stockeld”, uppger Sorosh Tavakoli. Misslyckandet med Stockeld har inte fått honom att tappa lusten för fler entreprenörsprojekt: “Jag har börjat kolla runt på nya möjligheter och vill gärna starta något nytt eller joina något. Vi kanske flyttar hem till Sverige i sommar, så kollar på möjligheter både i Sthlm och här i New York”, skriver Sorosh Tavakoli i ett mailsvar och tillägger: “Vill gärna jobba med något kring hållbarhet (men gärna utan att nämna hållbarhet, det är för mig, produkten ska stå på egna ben) eller signifikant positiv impact på annat sätt. Jag är just nu superöppen och försöker till exempel bättre förstå robotics men tittar också på defence, lite olika food möjligheter, longevity, climate och AI så klart”. Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!