I dagarna har Kustom, bolaget som tidigare var känt som Klarna Checkout, presenterat nya siffror över utvecklingen. Delårsrapporten skickas ut eftersom bolaget har en noterad obligation och den visar att det nu ett år gamla bolaget tuffar på. Omsättningen uppgick till 276 miljoner kronor och rörelseresultatet landade på 62 miljoner kronor i det tredje kvartalet. Eftersom bolaget inte fanns för ett år sedan finns det inga jämförelsetal. “Tredje kvartalet fortsatte enligt plan”, inleder vd:n, storägare och grundaren Kamjar Hajabdolahi vd-ordet i rapporten. Desto mer action var det när bolaget föddes, hösten 2024. När Kamjar Hajabdolahi på torsdagen (samma dag som kvartalsrapporten publicerades) uppträdde på Breakits Fintech Day berättade han lite mer om hur det gick till när han, uppbackad av några investeringskollegor och en obligation på cirka 2 miljarder kronor, förvärvade Klarna Checkout. Han kom sent in i processen, men väl inne i leken gav han allt. “När jag förstod att det fanns en idé om att sälja Klarna Checkout började jag jaga Klarnas rådgivare Deutsche Bank med allt jag hade”, berättade Kamjar Hajabdolahi från scenen. Han hade vid den tidpunkten själv inga yrkesmässiga erfarenheter av betalbranschen. Som outsider var han tvungen att söka kunskap från andra. Det var, berättade han, faktiskt inte särskilt svårt. Klarna, Izettle och Dibs – Sverige har varit hem åt många pionjärföretag inom fintech och betalningar, och därför är ämneskunskapen här både bred och djup. “Det är unikt med Sverige. Ett samtal bort finns de personer som har byggt en världsledande teknologi. Och några av de här personerna jobbar med oss idag”, sa Kamjar Hajabdolahi. “Hade Kustom inte funnits i just Sverige, är jag inte övertygad om att jag hade vågat att ta steget och köpa bolaget”, fortsatte han. Att ganska få betal- och fintechbolag har fostrat många entreprenörer och experter har dock andra sidor. Alla känner alla och alla investerar med alla, som Kamjar Hajabdolahi uttryckte det på scen. Det var därför inte så lätt för honom att peka ut en gemensam fiende, det vill säga en kamp som alla nyanställda på Kustom kunde sluta upp kring. “Det är en otroligt incestiös bransch”, sammanfattade han med ett skratt. NU SKA KUSTOM FÖRVÄRVA Han vann hursomhelst budgivningen (i hård konkurrens enligt vad han själv antyder) och därmed inleddes en ganska annorlunda entreprenörsresa. Kamjar Hajabdolahi hade ett bolag, tusentals kunder och flera hundra miljoner i omsättning från dag ett, men nästan inga anställda. Han fick bygga och flyga flygplanet – samtidigt. “Jag åkte och träffade alla människor som varit involverade i Klarna Checkout och frågade om de ville vara med på resan, det vill säga ta hand om sin bebis, vara delägare och bygga upp det själva. Till sist fick vi med de flesta”, berättade Kustoms vd. Kustom har ganska få ägare, och en stor del av finansieringen till förvärvet lånades upp på den publika marknaden. En av anledningarna till det var att Kamjar Hajabdolahi ville ha både kontroll och stor frihet i hur bolaget skulle byggas upp. “Obligation är ett fantastiskt instrument för det”, sammanfattade han från scenen på Fintech Day och pekade på att skuldägarna är nöjda så länge bolaget följer den finansiella planen och de får sin ränta i tid. Nu har det som sagt gått drygt ett år sedan Kustom föddes. Bolaget har anställt fler än 100 personer och dessutom gått igenom ett stort skifte på tekniksidan. Nu verkar bolaget, och Kamjar Hajabdolahi, vara redo att ta nästa steg i ambitionen om att bli störst i Europa i sitt segment inom fem år. "Många nya aktörer uppstod i en miljö där pengar var gratis och få av dessa har lyckats ställa om till lönsamhet. De har bra teknik och stora volymer men ingen hållbar affärsmodell. Jag ser möjligheter att förvärva den typen av bolag för att komma över kundportföljer", sa han till Breakit i samband med torsdagens event. Kan ni komma att förvärva bolag i Sverige? "I Sverige och Norden har vi redan en stark position men vi stänger inga dörrar. Generellt har vi en tydlig ambition att orkestrera handel och det inkluderar områden som leverans och lojalitet. Där kan det bli frågan om både partnerskap och förvärv". LÄS MER: 67 svenska fintechbolag – snabbväxare, blödande förluster och alla mittemellan LÄS MER: OLLE ARONSSON: Världens mest spännande fintech-bolag – som du borde starta