Ett år har passerat sedan Maria Sörnell, som då var marknadschef på Matsmart, fick beskedet: bolaget behövde spara pengar. Till följd fick 20 procent av de anställda lämna sina arbeten. Maria Sörnell, som var ny på företaget, var en av dem. Hon hann endast jobba tre månader på bolaget. “Jag fick en jättebra start och ett varmt välkomnande när jag började. Så det känns tråkigt att inte vara med på den fortsatta resan”, sa hon då i en intervju med Breakit. Nu har ett år passerat. När Breakit når Maria Sörnell på telefon i slutet av november är hon fortfarande arbetssökande, berättar hon. “Det förvånar mig faktiskt”, säger hon om sin situation. “Det har varit ett tålamodsprövande år som både har utmanat och stärkt mig”, säger Maria Sörnell, vars cv ringlar långt. Innan Matsmart jobbade hon på ljudboksbolaget Storytel under fyra och ett halvt år, där hon titulerades marknadschef för Norden. Innan dess var hon på Canal Digital i mer än sex år, där hon under de sista två åren också var marknadschef, för att nämna några av hennes tidigare erfarenheter. FLERA I SAMMA SITS Det senaste året har Maria Sörnell varit i flera processer, fast inte lika många som hon förväntade sig, berättar hon. Hon har också gått från att endast söka sig till tjänster som marknadschef till att leta bredare. “Det är en väldigt tuff arbetsmarknad. Jag har fått besked om att det inte bara är många sökande på varje roll, utan även ovanligt många väldigt kvalificerade sökande”, säger Maria Sörnell. “Min uppfattning är att det är många sökande som har en liknande profil som jag, som kommer från tillväxtbolag inom techbranschen. Många sådana företag har gjort sig av med väldigt duktiga människor, och då är det klart att de söker nya jobb.” > Många sökande har liknande profil som jag, de kommer från tillväxtbolag inom > techbranschen Har du tagit hjälp av rekryteringsbolag eller letar du på egen hand? “Jag har nog haft möten med de flesta rekryteringsbolag, i alla fall de som jag känner till, som är inom de branscherna jag har verkat i. Jag har haft jättebra möten med dem och flera intervjuer med potentiella arbetsgivare, men jag söker också jobb på egen hand såklart.” Vad säger rekryterarna du är i kontakt med om arbetsmarknaden? “De bekräftar egentligen den bild som jag har haft det senaste året, att det är tufft. Men vissa börjar se en liten ljusning nu, även om jag inte har upplevt det än”, säger Maria Sörnell. “Det är klart att självförtroendet sviktar ibland. Men jag har träffat många andra som är i exakt samma situation, och då är det lättare att inse att det faktiskt är en tuff marknad på riktigt. Men det senaste året har jag blivit mer ödmjuk inför att karriären inte är linjär, precis som livet.” SÅ SÄGER REKRYTERAREN I september minskade arbetslösheten jämfört med månaden innan, enligt SVT. Samtidigt beskrev Arbetsförmedlingen arbetsmarknaden som svårbedömd. Jonas Axelsson är grundare av rekryteringsbolaget Swedish Startup Recruitment, som jobbar med rekryteringar till startups, tillväxtbolag och flera större industribolag. Han beskriver läget på arbetsmarknaden sett till den här typen av bolag som “komplex”. “Många företag inom den här sfären har tagit sig igenom de senaste årens lågkonjunktur och det börjar ta fart bland anställningarna, även om det går långsammare än innan”, säger Jonas Axelsson. > Det börjar ta fart bland anställningarna, även om det går långsammare än innan Det finns även aktörer som sticker ut – de hajpade AI-bolagen Lovable, Legora och Tandem – som rekryterar bredare och mer aggressivt, berättar han. “Samtidigt har de stora industribolagen, som ofta har långa cykler och inte märker av lågkonjunkturer initialt, fått det tuffare nu”, säger han och tar Polestar, som sa upp 100 personer i Göteborg i oktober i år, som exempel. Det leder i sin tur till att det blir ännu fler som söker jobb, och att konkurrensen bland arbetssökande, inte minst i techsfären, hårdnar. “Det blir väldigt stökigt.” AI DRAR NED PÅ NYANSTÄLLINGAR Han konstaterar att när arbetsmarknaden skiftar måste kandidater se till att vara anställningsbara i det läge som råder. “Man måste förstå att man kommer att konkurrera med många andra människor som är väldigt duktiga, och man måste se till att man sticker ut. Är man sedan tidigare van vid en viss typ av roll eller lön kanske man måste vara redo att bredda sig.” Märker ni att techbolag drar ned på antalet anställda, eller gör färre nyrekryteringar, för att istället låta AI göra jobbet? “Ja, så är det. Och de flesta av av bolagen blir ju betydligt mer effektiva”, säger Jonas Axelsson. Idag har Swedish Startup Recruitment sju anställda. Innan lågkonjunkturen slog till var personalstyrkan det dubbla. “Det beror lite grann på att vi använder oss av AI och att vi är effektivare nu. Men främst på grund av att när ekonomin blir sämre så slår det hårt mot rekryteringsbranschen.” “Vi har klarat oss hyggligt bra och nu ser vi att det finns en marknad och kunder. Vi har haft en bra höst, varit fullbelagda och haft mycket att göra. Men det är en helt annan marknad än för bara några år sedan.” NYA INSIKTER Tillbaka till Maria Sörnell. “Jag ångrar ingenting”, sa hon till Breakit för ett år sedan gällande att hon valde att säga upp sig från Storytel, en mening hon har funderat mycket på sedan dess, berättar hon nu. “Jag har landat i att ett beslut kan vara rätt även om utfallet inte blir som man tänkt sig. När jag klev över till Matsmart gjorde jag det baserat på informationen jag hade då. Det var ett val jag gjorde, att söka en utmaning där jag kände att jag kunde göra skillnad.” Hon tar en kort paus innan hon fortsätter. “Jag tror att många som har höga ambitioner, som är väldigt dedikerade till sitt jobb, kan känna att ens identitet sitter i ens yrkesroll”, säger hon. “För mig har det varit en insikt under det här året, att mitt självförtroende och mitt värde som person inte är synonymt med min arbetstitel.” LÄS MER: Alva Labs hotas av Open AI – men släpper snart sitt trumfkort LÄS MER: Techjättarnas jakt på AI-talanger gör startups till zombie-bolag