AI-explosionen har kastat om förutsättningarna helt för dagens entreprenörer – inte minst i SaaS-branschen. Hur man som företagare i det skrået ska tänka och navigera i den alltmer AI-styrda verkligheten diskuterades nyligen under ett webinar arrangerat av Breakit och Swedbank. SE WEBINARET HÄR: SaaS och AI – så surfar du på vågen och får ditt bolag att flyga Där berättade bland annat Viktor Eriksson på Lovable – kanske ett av världens mest hajpade AI-bolag just nu – om hur bolagets lösning gör det möjligt för drivna entreprenörer att förverkliga en idé från ax till limpa, helt utan förkunskaper om kodning. ”Vi ser hur folk som inte kan programmera helt plötsligt skapar, inte prototyper och inte slides, utan fullt fungerande mjukvara. Så att de kan lansera en produkt och få in användare. Folk kommer extremt mycket längre, och idéer blir verklighet på ett helt annat sätt än för ett år sedan”, säger han. ”DET ÄR INTE BARA SNACK – FOLK GÖR DET HÄR” Och på Lovable förväntar man sig att det snart kommer att skapas en unicorn med hjälp av bolagets plattform – av en ensam person. ”Bara i Stockholm träffar vi folk varje dag som bygger potentiella unicorns. Det är inte bara snack, utan folk gör det här. Du behöver inte anställa programmerare för att bygga en SaaS-lösning idag. På Lovable ser vi väldigt många potentiella företag som skapas varje dag. Det är bara en tidsfråga innan något av de projekten skapar något som inte har funnits innan och exploderar”, menar han. LÄS MER: Så kan Swedbank stötta din entreprenörsresa En som rör sig på båda sidor av AI-utvecklingen är John Brüel Gabrielsson. Med Foodlas AI-drivna SaaS-lösning görs skapande och hantering av produktdata inom retail, som tidigare sköttes manuellt, generativt och automatiserat. Något som sparar kunderna både stora pengar och mycket tid. Samtidigt bygger Foodla-grundarens andra bolag, Unbox AI – som började som ett forskningsinitiativ på Stanford – den grundteknik som större bolag använder till en rad funktioner. I stället för att tränas på text, likt en språkmodell, tränas Unbox AI:s modell på sekventiell beteendedata. Det ger förmåga att förutse beteendemönster och kommande händelser. John Brüel Gabrielsson menar att den här typen av AI-verktyg, med stark grundintelligens, gör det möjligt för SaaS-bolag att lättare identifiera vad som faktiskt är värdeskapande. ”I dag går det att bygga mycket, stort och snabbt ovanpå grundmodellerna, men mycket är inte samma sak som rätt. Utmaningen är att veta vad som är värt att fokusera på. Att skapa värde och undvika önsketänk handlar om snabb marknadsvalidering. Går lösningen att sälja till kunder och levererar den tydlig avkastning på investeringen? När man gör det rätt går det fortare idag.” AI-vågen har inte bara möjliggjort snabbare bolagsbyggen, utan den har i många fall också skyndat på investeringstakten. Något som Hanna Meiton på Ampli Ventures intygar. ”DE SNABBASTE BOLAGEN TESTAR SIN IDÉ DIREKT I MARKNADEN” ”I traditionella SaaS-bolag så börjar man utifrån produkten och bygger nya features för att skapa värde. Men i AI-native-bolag börjar man med data och en djup förståelse kring användarens beteende. Så man bygger väldigt tidigt en loop där värdet ökar för varje användare”, säger hon och fortsätter: ”Traditionellt sett har vi investerat när bolagen har hunnit en bit och nått en produktmarknadsanpassning. Men i dag kommer bolag ut med produkter mycket snabbare. Byggperioden, för att sedan validera produkten och börja sälja har blivit komprimerad. Så vi måste gå in i ett tidigare skede för att inte missa tåget.” Och där menar Hanna Meiton att go-to-market blir helt avgörande. ”I AI-native bolag måste go-to-market finnas med från dag ett. Man kan inte längre bygga i sex månader och sedan börja sälja. De snabbaste bolagen testar sin idé direkt i marknaden – ofta innan första versionen ens är klar. Go-to-market är inte en eftertanke längre, det är själva bolagsbyggandet.” ”FOKUS ÄR ATT TÄNKA MER SOM INVESTERARE ÄN SOM TRADITIONELLA KREDITGIVARE” När det gäller relationen till banken är det också viktigt med ett lyhört team. När SaaS-branschen är så snabbrörlig kan banken vara en trygg och fast punkt i tillvaron. ”Vi står för det långsiktiga och trygga, så vi blir en väldigt bra match mot de här bolagen. Som partner behöver vi också följa trender, förstå bolagen och deras affärsmodeller. Det är ju inte enbart finansiering som du får från din bank. Vi kan hjälpa till med så mycket mer – kringtjänster, strategiskt tänk och att täcka av risker”, säger Lizette Clasénius Kaj, Head of Midcorp Stockholm på Swedbank. På avdelningen Growth and Startup jobbar Swedbank mot just snabbväxande bolag som Lovable och Foodla, för att alltid kunna ge relevant stöd när det behövs. ”Fokuset hos våra medarbetare riktas allt mer mot att bedöma framåtblickande data och att snabbt utvärdera nya affärsmodeller”, säger Lizette Clasénius Kaj. LÄS MER: Lyft ditt entreprenörskap – med Swedbank som bankpartner