I måndags rapporterade Breakit att lågprisplattformen Temu påstod sig sälja varor från det svenska heminredningsbolaget Svenskt Tenn med textilier av formgivaren Josef Frank (vissa produkter med stavningen “Joseph Frank”). Det handlade om allt från kuddfodral till badlakan till toalettsitsar (!) med Svenskt Tenns karakteristiska mönster. I ett mejl till Breakit skrev Svenskt Tenns presschef Lisa Nordlund att de löpande bevakar eventuella intrång i företagets immateriella rättigheter och att bolaget i fallet med Temu “undersöker annonseringen och kommer vidta tillgängliga åtgärder mot sådan annonsering”. Temu, som är en marknadsplats ägd av PDD Holdings, har som affärsidé att koppla ihop köpare direkt med fabriker och handlare, ofta i Kina (så kallad “factory-to-consumer”). På torsdagen meddelar en företrädare för Temu att de efter Breakits publicering plockat bort Svenskt Tenn och Josef Frank från sajten. “Vid upptäckten av er artikel tog vi omedelbart bort de relevanta produktlistorna och har sedan dess utökat vår interna granskning. Vi håller även på att lägga till varumärket i vår databas för immateriella rättigheter för att hjälpa oss att övervaka framtida problem”, kommenterar Michael Falk, som jobbar med PR åt Temu Norden. Han fortsätter: “På Temu tar vi immateriella rättigheter på allvar. Våra policyer förbjuder intrång, och vi verkställer dem genom att ta bort listningar, stänga av rätten att lägga upp produkter, och i vissa fall, säga upp säljarkonton.” Vidare uppmanar Temu bolag att registrera sina varumärken på en undersajt hos lågprisjätten för att förbättra “proaktiv granskning”. Det för att Temu inte av misstag ska råka sälja kopierade varor. Breakit har skickat en rad följdfrågor som Temu avböjt att svara på. LÄS MER: Bakslag för Temu och Shein – EU tar bort gräddfilen LÄS MER: “Svenskt Tenn” och “Josef Frank” på Temu – “Bevakar löpande” Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.