Det har varit tyst om entreprenören Claes Mårtén det gångna året. Hans bolag Hummy – som skulle utmana Tiktok och Meta genom att vara ett “snällare” socialt medie – gick i konkurs efter bara två år. Bolaget fick in 35 miljoner kronor i riskkapital från investerare som Halldora och Christian von Koenigsegg, Voi-grundaren Fredrik Hjelm och Microsofts tidigare Sverigechef Hélène Barnekow. Men efter att ha bytt inriktning sa det stopp. Från att ha pratat mycket i media vill Claes Mårtén göra det på ett annat sätt denna gång. I dagarna kom ett första inlägg på Linkedin som vittnade om vad han har jobbat på sedan nedläggningen av Hummy. Claes Mårtén ger sin in i hälsobranschen. Han ska nämligen sälja en så kallad värmeväxlare via e-handel under namnet Kyla. Breakit blev såklart nyfikna på att höra mer – även om allt fortfarande är lite kryptiskt. “Vi ska bli världsledande inom temperaturreglering med olika produkter anpassade för olika sammanhang”, säger grundaren. “Hela min kyl och frys är fullt av prototyper och kemikalier. Det är väldigt annorlunda mot det jag har gjort tidigare.” Handlingar från Bolagsverket visar att Kyla har lyckats dra in en del välkända ängelinvesterare i en första nyemission om tre miljoner kronor. Bland de som blir delägare finns Jesper Matsch, medgrundare till Caia, Fredrik Strebel, Stureplansprofil som bland annat driver nattklubbarna V och Wall i Stockholm och Peppes Bodega i Båstad, samt Filip Ummer, grundare av Ideal of Sweden. Andra namn på ägarlistan är Elsa Hyland, investerare och startuprådgivare, Thomas Nørøxe, vd för juicekedjan Joe and the juice, Filip Sotton, delägare Tropicariet på Kolmården, och Markus Schramm, grundare av Bistro Bike och Gustaf Plyhm, partner investmentbolaget Clearwater (som även satt i styrelsen för Hummy). “Jag har förmånen att hamna i intressanta sammanhang med intressanta människor. Det är ett bra gäng, med mycket erfarenhet, framför allt från e-handel.” “Vi har nu tagit in pengarna vi behöver för att förhoppningsvis kunna bli självförsörjande.” FÖR ALLA SOM TRÄNAR Allt började med ett podcastavsnitt med Stanford-professorn Andrew Huberman. Det handlade om hur man kan kyla ner händer, ansikte och fotsulor för att på så vis effektivt reglera kroppstemperaturen. > Ju mer vältränad man är, desto större effekt har produkten Det Kyla har gjort är att bygga en hårdvara med två enheter som du kan hålla i handen för att kyla ner blodet. Enheterna väger under 500 gram. Han beskriver handtagen som en “AC för handflatan”, men när Breakit frågar om en bild på produkten blir det nej. “När det sprutar ut värme ur handflatan så har du bara luft som tar emot detta, men luft har knappt någon värmeledning alls. Vår produkt hjälper värmen att lämna kroppen.” Vad skiljer din produkt från att hålla i en isbit eller ha ett kylarmband? “Bra fråga. Det handlar om att öka mängden värme som friges från kroppen. Med en isbit blir det för kallt vilket leder till att blodflödet till händerna stryps och värmen stannar. Ett kylarmband har ingen värmeledning så det är som att lägga handen på en induktionshäll.” “Det sker ingen växling. Dessutom är det viktigt hur och vart man värmedumpar och det gör man helt enkelt mest effektivt just i handflatan.” Kyla riktar sig främst till de som gillar att träna, både atleter och de som spenderar mycket tid på att ta hand om kroppen. “Ju mer vältränad man är, desto större effekt har produkten. Den kommer öka den fysiska prestationen. Du kan använda den när du exempelvis är ute och springer eller när du vilar mellan olika set på gymmet.” Forskningen kring “palm cooling” är etablerad och det finns flera företag som sysslar med samma sak. Bland annat CoolMitt, som är en vattenfylld handske med pump och som användes under OS i Paris 2024, och Apex, en handhållen kylare som använts inom basket i USA. “Det finns redan många stora namn inom idrotten som använder sig av palm cooling. En av de är Novak Djokovic (tennisspelaren reds. anm) som också råkar vara Joe and the juice ambassadör, vars vd nu investerar i oss.” Claes Mårtén menar att Kylas produkt kommer att vara både billigare att tillverka och att köpa än konkurrenternas. Exakt vad den kommer kosta för konsumenterna vill han inte svara på, men säger: “Att utveckla produkten har kostat mycket. Och framställningen av en enskild prototyp kostar i dagsläget nu 12.000 kronor. När vi skalar upp är det en annan femma. Då tillämpas vissa tillverkningsmetoder som gör att vi får ner kostnaderna.” LANSERAR TIDIGT 2026 Enligt Claes Mårtén är det han själv som har utvecklat produkten, som man nu sökt patent för. “Jag har ett bolag i Stockholm som har hjälpt mig med att göra själva ritningarna från mina idéer. Sen har jag haft mycket kontakt med professorer och forskare.” > Det mest omtumlande jag varit med om Lansering sker tidigt nästa år genom några få utvalda gym. Ett av dessa är FSA i Stockholm som redan idag kör med behandlingar som kryoterapi (behandling med extrem kyla) och rött ljus-terapi (som ska stärka immunförsvaret). “Vi kommer även sälja via egen e-handel.” Claes Mårtén säger att han lärt sig mycket efter hur det gick med Hummy. “Det var det mest omtumlande jag varit med om både positivt och negativt.” Vad var det som gick fel? “Jag var så rädd för att göra fel att jag byggde upp ett stort team med kloka och erfarna människor omkring mig. Men det var mitt misstag och resultatet blev att vi rörde oss långsammare än vi behövde innan vi nådde product-market-fit. Jag har lärt mig mer under de här tre åren än jag gjorde de 15 åren innan.” Varför ska man tro på att bolagsbygget lyckas denna gång? “Nu vill jag bygga ett bolag med hög nettovinst, främst för människors välmående men också ett bolag som snabbt kan bli lönsamt självfinansierat.”