Först några hårda fakta om rapporten för det tredje kvartalet: Omsättningen uppgick till nästan 4,3 miljarder euro, eller 47 miljarder kronor, under delårsperioden, motsvarande en tillväxt på 7 procent. Utan valutaförändringar skulle tillväxten ha legat kring 12 procent. Bruttomarginalen steg till 31,6 procent (upp från 31,1 procent motsvarande kvartal 2024) Rörelseresultatet landade på 582 miljoner euro, eller cirka 6,4 miljarder kronor. Antalet premiumabonnenter ökade till 281 miljoner, en ökning med 12 procent från motsvarande period förra året. Sammantaget var utfallet i linje eller starkare än bolaget egna prognoser i samband med förra rapporten, och ungefär samma sak gäller mot analytikernas bedömningar. “Verksamheten mår bra. Vi levererar snabbare än någonsin och har de verktyg vi behöver för att driva både intäktstillväxt och ökad lönsamhet – prissättning, produktinnovation, operativ hävstång och så småningom en återhämtning inom annonsering”, säger Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek och fortsätter: “I slutändan handlar allt om en stark grund av användare, och där är vi nu: 700 miljoner människor som fortsätter att komma tillbaka med ett engagemang på rekordnivåer. Vi bygger Spotify för långsiktig framgång”. Noterbart från rapporten var annars att bolagetsannonsintäkter backade med 6 procent och uppgick till 446 miljoner euro under det tredje kvartalet. Utan valutaförändringar skulle dessa intäkter ha legat på samma nivå som tredje kvartalet 2024. Här pratar Spotify om vissa svagheter vad gäller prissättning. Spotify har en stark period på börsen bakom sig. Kursen har stigit med drygt 70 procent under de tolv senaste månaderna. På senare tid har aktien dock haft det lite tuffare. Sedan det i slutet av september blev känt att Daniel Ek kommer att lämna vd-posten har aktien tappat nästan 12 procent.