Fortsatt blygsamma intäkter för hajpade DJ-appen Pacemaker

Breakit - Fortsatt blygsamma intäkter för hajpade DJ-appen Pacemaker
Teamet bakom Pacemaker.
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Svenska Pacemaker har miljontals nedladdningar i Appstore - men intäkterna lyser fortfarande med sin frånvaro.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Pacemaker är långt ifrån någon nykomling på den svenska techscenen. Redan 2008 grundade Jonas Norberg hårdvarubolaget Pacemaker Tonium, som hade ambitionen att förändra den globala DJ-scenen med hjälp av en ny typ av portabel musikspelare.

Totalt pumpades det in 110 miljoner kronor i bolaget, som bland annat hade Soundtrack Your Brand-grundaren Ola Sars som medgrundare och stjärnproducenten Max Martin som investerare. Men försäljningen tog aldrig fart och bolagets styckades upp och lades ner.

Trots bakslaget valde Jonas Norberg att fortsätta försöka förändra sättet vi konsumerar musik. Idag är Pacemaker en mobil- och Ipad-app som låter användarna leka DJ på hemmafesten - utan att behöva lära sig hantverket för att mixa ihop musik.

Så sent som i fjol tog bolaget in 8,7 miljoner kronor i riskkapital och appen har prisat som en av årets bästa Iphone-appar

Men på den finansiella sidan går det fortsatt tungt. Under fjolåret uppvisade bolaget en nettoomsättning på cirka en miljon kronor med en tillhörande förlust på 6,7 miljoner kronor.

Det kan jämföras med en snarlik omsättning 2014, men med en förlust på cirka 3 miljoner kronor. 

”Vi har en extrem blygsam omsättning idag, men vi kommer att släppa lite nya grejer i höst. Just nu är vårt fokus egentligen bara att skala användarbasen”, säger Jonas Norberg, grundare och vd.

”Intäkterna ska ses i ljuset av att vi fokuserar på retention.”

I dagsläget har Pacemaker integrerat Spotify i sin app, vilket innebär att Spotify-användare kan mixa och leka med hela det svenska musikbolagets ljudbibliotek. 

Någon liknande integrering för Apple Music finns däremot inte i dagsläget – vilket slår mot bolaget.

Affärsmodellen bygger på köp av tilläggsfunktioner inuti appen.

”Vi har 3,5 miljoner nedladdningar idag, men eftersom vi inte stödjer Apple Music så tappar vi väldigt många potentiella användare idag”, säger han.

När ska ni lösa det då?

”Bra fråga. Apple har öppnat upp sitt API för utvecklare, men det är för begränsat i dagsläget för att vi ska kunna ta fram den upplevelse vi vill. Och bli upplevelsen dålig, då kommer vi få dåliga betyg, och då blir allt pannkaka. Så vi ligger lågt där ett tag till.”

Men hur länge kan ni fortsätta utan omsätta större summor?

”Vi är ju ett litet team, men nästa år hoppas vi kunna få fart på intäkterna.”

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel