H&M-ägda Sellpy har vuxit snabbt de senaste åren och sprängde nyligen miljardvallen. Men tillväxten har skett med stora förluster och storägaren har pumpat in pengar i bolaget i flera omgångar. Titt som tätt har kritik mot bolaget väckts också, det har framförallt handlat om att prissättningen har upplevts som skev men även om en arbetsmiljö som har varit undermålig. Bolagets affärsmodell fungerar så att kunder skickar in kläder i bolagets karakteristiska blåa påsar, sen går Sellpy igenom kläderna, lägger upp annonser på det de tror går att sälja och skänker bort det de inte tror på, eller om kunden begärt det, skickar tillbaka kläderna. Nu kommer ny kritik mot second hand-jätten i en artikel i Svenska Dagbladet. Flera kunder som tidningen pratat med upplever att de lite dyrare plagg som skickas in ofta märks som att de har fläckar, och sen dessutom “försvinner” när man begär att få dem tillbaka. “Det har hänt mig flera gånger att fina plagg och helt oanvända plagg har blivit utsorterade på grund av fläckar. Speciellt lite dyrare grejer”, säger Gunvor Engström, tidigare landshövding i Blekinge, vd i Företagarna och styrelseproffs som är en av de som har klagat. “Problemet är ju att jag inte fått se fläckarna”. Under åren har över hundra anmälningar mot Sellpy kommit in till Konsumentverket som handlar om stöld eller försvunna plagg. Sellpy har inte velat ställa upp på en intervju med Svenska Dagbladet men säger i ett uttalande att deras ambition är att de “strävar efter att vara så transparenta som möjligt samt ha en tydlig kommunikation med säljaren under processen”. LÄS MER: Sellpy säljer som aldrig förr: “Växte på samtliga marknader” LÄS MER: Babymössan från Mini Rodini kostar 300 kronor mer på Sellpy – sajtens priser väcker frågor