Att få känna hur sömnen omsluter en så fort man lägger huvudet på kudden efter en stressig dag kan vara något man har längtat till sedan lunchtid. Om man är vuxen, det vill säga. Att få bebisar eller småbarn att somna kan vara en helt annan story. Av just den anledningen startade Espen Janson bolaget Napper tillsammans med Clarence von Rosen och Viktor Lindberg, under 2019. Kort därefter klev Charlotte Jones in som bolagets första anställda. Hur det gick till har Breakit berättat om tidigare, vilket finns att läsa om här. Enkelt förklarat har bolaget utvecklat en app, med samma namn som företaget, för att försöka göra livet för föräldrar lättare, bland annat genom en AI-baserad sömncoach och ett anpassat sömnschema för barn. Förra året uppgick nettoomsättningen till nästan 61 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 2 miljoner kronor. Det kan jämföras med året innan då nettoomsättningen landade på närmare 15,5 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 3,4 miljoner kronor. “Vi har lyckats bygga ett fantastiskt team av med otroliga personer som möjliggör att vi kan skala på det här sättet. Alla har verkligen eyes on the prize, så att säga”, säger Espen Janson, tillika bolagets vd, nu till Breakit. “Alla är självgående och har verkligen eyes on the prize så att säga.” LÅTER ANVÄNDARNA SKAPA INNEHÅLL Bolagets affärsmodell baseras på en prenumerationsmodell, där användarna betalar en kostnad per år för att få använda appen. Vad gör ni konkret för att få omsättningen att öka så här mycket? “Det är kanske ett tråkigt svar, men vi bygger hela tiden en bättre och bättre produkt och försöker göra livet med småbarn lättare för våra användare.” Men det är inte allt. De är även "väldigt duktiga" på sociala medier. Idag har bolagets konto nära 81.000 följare på Instagram. “Det gäller både i fråga om betald annonsering och att växa organiskt på plattformen. Många av våra användare skapar innehåll åt oss, ofta under föräldraledigheten. Vi får väldigt autentiskt och genuint innehåll från föräldrar på alla våra marknader, vilket bidrar till vår tillväxt”, säger Espen Janson. Betalar ni era användare för att skapa innehåll åt er eller gör de det helt gratis? “Både och. Vi har många organiska delningar på Instagram, men eftersom vi är måna om våra användares integritet och särskilt när det gäller paid ads har vi även betalda samarbeten med utvalda parenting creators som skapar innehåll åt oss för det mesta av vårt betalda innehåll. Det är väldigt viktigt för oss att ingen mamma, och framför allt ingen bebis, är med i reklam de inte signat upp sig för.” “Vi betalar oftast en mindre fast summa per klipp.” Förutom Instagram är även Tiktok en viktig plattform för bolaget, appen har drivit en stor del av tillväxten i år, enligt Espen Janson. Inte minst på grund av att de äldsta i generation Z, som är födda på sent 90-tal, som använder Tiktok börjar få barn. VASSA REKRYTERINGAR FRAMFÖR HÖGRE LÖNSAMHET Idag är Tyskland och Brasilien bolagets största marknader, men appen är “exceptionellt stark i Norden sett till marknadspenetration”, enligt vd:n. “I nuläget är vi 100 procent fokuserade på att fortsätta göra det vi gör, fast göra det ännu bättre och ta oss till nya marknader”, säger Espen Janson. “Av alla bebisar som föddes i Norge 2024 hade vi 47 procent registrerade i Napper. För Sverige var samma siffra 39 procent." Att rörelseresultatet minskade förklarar vd:n med att antalet anställda har ökat. Enligt bokslutet för fjolåret gick styrkan från 4 till 7 personer under 2024, men Espen Janson menar att sedan Breakit pratade med bolaget senast, i april förra året, har antalet anställda gått från 7 till 16. “Vi vill fortfarande växa maximalt, samtidigt som det är viktigt för oss att behålla lönsamheten. Och ibland får man möjligheten att anställa riktigt vassa personer, och då får man dra ned lite på vinsten. Men så länge resultatet är positivt, även om det minskar, så är vi nöjda.” Med två månader kvar av 2025 låter vd:n hoppfull om att tillväxten fortsätter enligt plan sett till helåret i år. “Jag tror att vi kommer att nå målet att omsätta omkring 80 miljoner, och förhoppningsvis en liten ökning på resultatraden.” “Nästa år kommer tillväxten att se ännu bättre ut, men framförallt kommer vinst att bli klart bättre – sannolikt drygt 10 miljoner kronor, till följd av stabiliserade kostnader för team och växande återkommande intäkter.” TUNG ÄGARLISTA Breakit har tidigare berättat att Napper tagit in “ett par miljoner kronor i två omgångar”, enligt vd:ns egen tidigare utsago. I samma veva kunde vi berätta att Stardoll-grundaren Mattias Miksche och Johannes Schildt, grundaren av nätläkaren Kry, backat bolaget. Även riskkapitalbolagen Accel och VNV Global har investerat i Napper. På ägarlistan finns sedan tidigare även Daniel Antell, medgrundare och vd på GeoGuessr, berättar Espen Janson nu. “Vi har inte sökt något mer kapital sedan de rundorna, men det är fler som har hört av sig som gärna vill vara med på resan. Men just nu går det bra för bolaget så det är inget vi överväger." “Vi grundare har väldigt stort ägande själva (omkring 80 procent, redaktionens anm.) och vi är väldigt nöjda med cap-table som det är. Sen är det klart att det är jättebra med pengar, men tar man in mer VC-kapital än vad man behöver så kommer det med en annan typ av ryggsäck som man måste bära, med nya ägare man måste lyssna på.” Hur ser ni på konkurrensen – finns det andra aktörer som gör något liknande det ni gör? “Det finns det ju alltid när man gör någonting bra, och så är det väl i alla branscher”, säger han och nämner en av konkurrenterna, det tyska bolaget Happy Baby. “Jag tror att det är bra att man har konkurrens, för då vet man att man är på en marknad som vill ha den typen av produkter som vi utvecklar. Men främst tror jag att man ska vara väldigt inne i sin egen produkt, och fokusera på den och springa sitt eget lopp. Man ska ha respekt för konkurrensen men man ska inte fastna i det.” Vilken är er främsta utmaning nu och under det kommande året? “Det är nog också ett tråkigt svar, men det svåraste för mig just nu är att försöka sansa mig lite. Förutom att vi får mycket intresse från VC-firmor är det också många som hör av sig för att de vill jobba på Napper”, säger Espen Janson. “Men vi ska ju varken anställa fler på ett tag eller ta in kapital, så min utmaning är att hålla mig till planen och fokusera på det. Men det är klart att man kan bli lockad av möjligheter som uppenbarar sig.” Läs mer: Superår för Michaela Fornis babyapp: ”Vi har fått ett enormt genomslag" Läs mer: Så styr hon Natural Cycles – 600 mil från kontoret: "Fungerar bättre remote"