Court 22 beskriver sig själv som “den snabbast växande digitala plattformen för racketsport i Europa”. Breakit har inte kunnat validera den uppgiften (vi har inte ens försökt) men vi vet att bolaget konkurrerar med Matchi och Playtomic. Nu får Court 22 nytt krut i form av 18 miljoner kronor. Det nya kapitalet ska användas bland annat för att få upp tempot i bolagets internationella expansion. Drygt hälften av beloppet avser konvertibler som getts ut sedan årsskiftet och som nu omvandlas till aktier. “Investeringen ska användas för att stärka bolagets position på befintliga marknader, etablera sig i nya länder och vidareutveckla plattformens funktioner för tennis, squash och badminton”, skriver bolaget i samband med kapitaltillskottet. Fredrik Hoel är vd för Court 22. Han vill med hjälp av pengarna “bygga den mest kompletta plattformen” som finns där ute. “Vi ser en stark global trend där racketsporten blir mer tillgänglig, social och datadriven. Vår ambition är att vara den självklara partnern för varje hall och spelare, oavsett sport eller nivå”, säger han. SÅ MÅNGA HALLAR ÄR KUNDER Den aktuella finansieringsrundan leds av de befintliga ägarna. I den skaran hittas Jonas Eriksson, tidigare elitdomare i fotboll. Idag är han entreprenör och investerare, för Breakits läsare har han blivit känd framför allt genom sin medverkan i tv-programmet Draknästet. Jonas Eriksson har även ägarandelar i flera rackethallar. “Jag har varit med från början och sett hur Court 22 steg för steg utvecklat ett system som verkligen gör skillnad för oss som driver hallar. De förenklar allt från bokning och betalning till tävlingar och försäljning” säger Jonas Eriksson. Court 22 har avtal med fler än 150 hallar. Antalet spelare som använder plattformen uppgår till drygt 400.000. Bolaget omsatte 2,8 miljoner kronor under 2024. Rörelseresultatet uppgick till minus 17,4 miljoner kronor. “2024 fokuserade vi tungt på produktutveckling och teknisk skalbarhet inför expansionen”, säger Fredrik Hoel till Breakit. Hur har det gått 2025 och vad är prognosen gällande lönsamhet? “2025 blir vårt bästa år hittills. Vår egen omsättning är fram tills nu nära 3 gånger så stor year-over-year och den totala omsättningen som passerar igenom systemet kommer att vara mer än 130 miljoner i år. Vi har fortsatt stora investeringar i produkten och når inte nollan i år men siktar på att ha samma procentuella tillväxt under 2026 och redan då, under året, nå breakeven”, svarar han. Vad skiljer er från konkurrenter som Matchi och Playtomic? “Vi konkurrerar med flera olika bokningsplattformar, men vår ambition är att på kort tid bli marknadsledande i Sverige och samtidigt ta en stark position i flera europeiska länder. Skillnaden är att vi mer bygger ett komplett system, inte bara en bokningsplattform”, säger Fredrik Hoel och fortsätter: “Utöver bokning erbjuder vi exempelvis en B2B-marknadsplats där hallar kan köpa allt de behöver – från banor och möbler till bollar, kläder och dryck”. LÄS MER: Matchi passerar magisk gräns – och är nära nollan Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.