”London är inte den största marknaden, men det är en ledande stad för mode och därifrån kan man nå stora delar av världen. Om jag skulle öppna en butik till skulle det bli i London”. Orden kom från Sebastian Öhrn i en intervju med Dagens Industri 2018, alltså för cirka sju år sedan. Då hade han varit igång med sitt skomärke Myrqvist i bara ett par år. Dessförinnan hade han sålt skoblock och andra tillbehör i mindre skala under en längre period – och lärt sig grunderna i det som skulle bli hans affärsmodell. Sedan Di-intervjun har mycket hänt. Bland annat har drömmen om en egen butik i London förverkligats. Den slog upp portarna i augusti förra året och blev då bolagets andra fysiska butik. “Ett viktigt steg i företagets internationella strategi”, skriver Sebastian Öhrn, nu 32 år, om den brittiska affären i den nyss offentliggjorda årsredovisningen för räkenskapsåret som sträckte sig fram till och med april i år. Den nya butiken är inte, kan man förmoda, den enda drömmen som förverkligats kring Myrqvist, eller Vensar AB som det bakomliggande bolaget egentligen heter. För idag säljer Myrqvist herrskor för summor som gissningsvis kändes exotiska när grundaren satte igång i föräldrarnas garage för mer än ett decennium sedan. Omsättningen uppgick till 64 miljoner kronor under räkenskapsåret 2024/2025. Det motsvarar en tillväxt på 50 procent för året innan. “Omsättningsökningen under året beror huvudsakligen på fortsatt stark tillväxt i e-handeln samt expansion till nya marknader. Vi har sett en ökad efterfrågan på våra produkter både på befintliga och nya geografiska marknader, vilket har lett till en bredare kundbas”, skriver bolaget i årsredovisningen. Affärsidén är kortfattat att köpa kvalitetsskor, ofta klassiska modeller i läder, direkt från tillverkarna i Portugal för att på så sätt hålla ner priserna. Det har som sagt fungerat bra – med undantag för pandemin när ingen kunde gå på möten, fester eller bröllop. För fem år sedan uppgick omsättningen till 11 miljoner kronor och förlusten landade på nästan 4 miljoner. DÄRFÖR ÖKADE VINSTEN I takt med omsättningsökningen har resultatet förbättrats. Under fjolåret gjorde Myrqvist en rörelsevinst på 1,8 miljoner kronor. “Förbättringar inom digital marknadsföring och effektiviserad supply chain har också bidragit till den positiva utvecklingen”, skriver bolaget som under fjolåret utökade personalstyrkan med ett par, tre tjänster till 16 anställda. Sebastian Öhrn är fortfarande den absolut största ägaren i Myrqvist. Bolaget har genom åren tagit in cirka 25 miljoner kronor i aktiekapital. De pengarna har kommit bland annat från Eequity-grundarna Magnus Wiberg och Patrik Hedelin och från Skiren AB som ägs av Eric Douglas och Erik Gustafsson. Dessutom har det äkta paret Adeline Sterner och Christopher Irding skjutit till pengar och de båda sitter idag i bolagets styrelse. Myrqvists första butik ligger i gallerian Mood i Stockholm. I våras öppnades den tredje butiken och den finns i Oslo. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.