Med oroligheter i omvärlden har intresset för defence tech milt sagt fått ett uppsving. Tidigare i oktober kom beskedet att regeringen satsar 3,5 miljarder på antidrönarsystem – något som fick serieentreprenören Karl Rosander, grundare av Nordic Air Defence, att jubla. Ungefär en månad tidigare avslöjades dessutom att just Karl Rosanders bolag har inlett ett nytt samarbete med Volvo Defense. Och detta är bara några av de saker som hänt inom nischen den senaste tiden. Men allt vad försvar heter är långt ifrån nytt, även om den tekniska utvecklingen krattar för nya innovationer. Några som vet det är Per Wallin, Mattis Bergwall och Fredrik Hagelin som tillsammans driver Krigshistoriepodden. Och likt defence tech tycks även intresset för just krigshistoria, eller i alla fall den här podden, öka. Under 2024 uppgick nettoomsättningen för bolaget som driver podden till nästan 8 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 1,7 miljoner kronor. Det kan jämföras med 2023 då nettoomsättningen landade på 6,1 miljoner kronor med ett rörelseresultat lite mer än 800.000 kronor. Lyftet för nettoomsättningen, som ökade med 31 procent, kan spåras till att antalet prenumeranter som lyssnade via plattformen Patreon ökade. Det firade bolagets ägare, den redan nämnda trion, med en utdelning på 300.000 kronor. "Fjolåret gick väldigt bra. Det känns nästan lite orimligt, för 2024 var året då vi gjorde en massa saker utöver podden”, säger Per Wallin till Breakit. Han syftar på att de bland annat spelade in serien “Krigsmaskinen Sverige” som sändes på SVT i somras. Dessutom skrev de boken “Folkhemmet at war” som släpptes nu i dagarna. “I år kommer det också att gå väldigt bra, kan jag säga redan nu. Det är som att vi skördar frukten från förra året”, säger han utan att vilja gå in på närmare detaljer. TVÅ INTÄKTSBEN Bolagets intäkter kommer från två håll. Dels betalande lyssnare, alltså via Patreon. Dels från olika typer av event. “Förra året kom omkring 90 procent av omsättningen från Patreon, alltså att folk månatligen betalar in en summa och får tillgång till våra avsnitt bakom betalväggen, där ungefär hälften av våra avsnitt ligger.” “Vi jobbar väldigt lite med annonser i våra poddavsnitt”, tillägger han. Trion gör också bland annat företagsevent och i år har de utvecklat den delen av verksamheten ytterligare. “I år har vi gjort vår första guidade resa, en paketresa tillsammans med ett företag som heter Battle Tours, vars ägare vi känner sedan tidigare. Så vi var i Wien här i augusti med 40 betalande resenärer.” “Om vi alla tre inte hade haft familjer och småbarn så hade vi nog jobbat mycket mer och med sånt här.” Tillbaka till podden. Även om en klar majoritet av bolagets intäkter kommer från Patreon var trion nyligen på väg att lämna plattformen – för att bygga en egen, berättar Per Wallin. “Patreon tar ju väldigt mycket pengar från oss för att vi ska få använda deras plattform, omkring åtta procent av det vi drar in går till dem. Det blir ju väldigt mycket pengar på ett år – en bra bit över en halv miljon. Så vi tänker att vi skulle kunna spara in det genom att finnas på en egen plattform.” För att göra en lång historia kort: en bra bit in i processen bestämde sig trion – av olika anledningar som Per Wallin inte vill gå in i detalj på – för att skrota projektet. “Vi tog hjälp av en byrå, alltså en extern konsult från ett annat bolag, som höll oss i handen och hjälpte oss hela vägen, så det blev kanske lite dyrare också än vad det hade behövt bli.” “Vi kommer att finnas kvar på Patreon, iallafall ett tag till. Generellt så är vi nöjda.” RIKTAR SIG FRÄMST TILL MÄN Antalet lyssnare landar på ungefär 300.000 per månad, enligt bolaget. På den egna webbplatsen framgår det att målgruppen är män i alla åldrar, men främst “gruppen 25-54 år”. Skulle ni klassa er som en grabbpodd? “Absolut, 100 procent.” “Män är mer intresserade av krigshistoria, så är det bara”, säger han och berättar att han tror att lyssnarna börjar lyssna för ämnet, men att de stannar för “jargongen och stämningen”. Hur ser du på konkurrensen – jobbar ni för att förbli aktuella eller lutar ni er tillbaka? “Vi funderar alltid mycket på vad vi gör inför respektive avsnitt och grundtesen är att skapa det vi själva tycker är kul att lyssna på”, säger han och tillägger: "Konkurrenterna lyssnar vi inte särskilt mycket på, men vi önskar dem såklart all framgång”, säger Per Wallin. Från en sak till en helt annan. Per Wallin berättar även att han tidigare, under fem års tid fram till 2024, jobbade heltid inom Försvarsmakten. Men han har inte lämnat försvaret helt – dagen efter att den här intervjun sker ska han “in och jobba några dagar" på Livgardet. Läs mer: Skräcksuccé för duon bakom Spökpodden: “Vi är perfektionister" Läs mer: Tv-profilen Lotta Lundgren blir entreprenör – nu går e-handeln Häxkraft live