Det är Harvard Business Review som rapporterar om fenomenet, som har blivit en snackis. Bakgrunden är att flera forskningsrapporter, bland annat från Boston-universitetet MIT, visar att ytterst få företag kan redovisa några produktivitetsvinster från AI. Detta trots att tekniken ofta används brett inom organisationen. Hur kan det komma sig? Forskare vid elituniversiteten Stanford och Harvard försöker nu ta reda på orsaken – och hittills är deras bästa hypotes så kallad “work slop”. Begreppet syftar på AI-genererade arbetsresultat som egentligen saknar substans och kvalitet, men som vid en första anblick ändå ser okej ut. Forskarna definierar work slop som att arbetsresultatet bär en “förklädnad” av kvalitet. “När AI-verktyg blir alltmer tillgängliga kan arbetstagare i ökande grad snabbt producera ett välpolerat resultat: välformaterade presentationer, långa och strukturerade rapporter, till synes välformulerade sammanfattningar av akademiska artiklar skrivna av icke-experter, och användbar kod. Men medan vissa anställda använder denna förmåga för att förbättra bra arbete, använder andra den för att skapa innehåll som i själva verket är oanvändbart, ofullständigt eller saknar avgörande sammanhang kring det aktuella projektet”, skriver Harvard Business Review och fortsätter: “Den lömska effekten av work slop (slappt eller undermåligt AI-genererat arbete) är att det flyttar arbetsbördan nedströms – mottagaren tvingas tolka, rätta till eller göra om arbetet. Med andra ord överförs ansträngningen från skaparen till mottagaren”. Enligt forskarnas senaste pågående undersökning är problemet omfattande. 40 procent av de tillfrågade uppger att de har mottagit work slop-material den senaste månaden. LÄS MER: Konsultjätten lät AI skriva rapport – fakturerade skattebetalarna 2 miljoner