Det var efter att han hade sålt sitt videoannonsbolag Videoplaza som Sorosh Tavakoli bestämde sig. Han skulle revolutionera världen med vegansk ost. 2021 hade han både fått fram en produkt och tagit in ungefär 200 miljoner kronor från riktigt tunga riskkapitalbolag som Northzone, Creandum och Norrsken VC till sitt Stockeld Dreamery. Sen kom kriget och inflationen och Sorosh Tavakoli flyttade till USA för att koncentrera sig på satsningen där. Men nu lägger han ner Stockeld. “Det är så klart väldigt tråkigt att lägga ner efter sex år, samtidigt känns det helt rätt”, säger han till sajten Impact Loop. Enligt Tavakoli har det helt enkelt varit för svårt att få vegetarianer som äter mjölkprodukter att gå över till veganskt. "Folk vill inte ha de här produkterna, folk älskar mejeri. De tycker det är gott och tycker det är nyttigt.” Nu vet han inte riktigt vad han ska göra. Eventuellt flyttar han hem med sin familj från New York. “Jag hade helst fortsatt jobba inom livsmedel, men det känns svårt, särskilt om man inte vill hålla på med animaliskt.” Förra året omsatte Stockelds svenska del 2 miljoner kronor och gjorde en förlust på 57,2 miljoner kronor. LÄS MER: Så ska uppstickaren göra en Oatly i USA LÄS MER: Storförluster, nedstängning och stålbad - nu talar Sorosh Tavakoli ut