Skönhetsbolaget har haft en fin utveckling på börsen under 2025 med en uppgång på 47 procent hittills. Och bolaget fortsätter att tuffa på, visar den rykande färska rapporten på torsdagsmorgonen. Men inte helt utan dramatik. Omsättningen uppgick till 827 miljoner kronor, motsvarande en tillväxt på 8,5 procent. Det är ungefär samma ökningstakt som tidigare under året. Lite längre ner såg det inte lika rosenrött ut. Bruttomarginalen backade med nästan 2 procentenheter till 42,2 procent. Rörelseresultatet var 2,4 miljoner kronor, en minskning från 8,3 miljoner kronor motsvarande period 2024. Den stora punkten i rapporten, utöver resultatet, var den nya automatiska lageranläggningen i Vansbro som invigdes i juli. “Utrullningen har överträffat våra förväntningar. Med den nya automatiseringen på plats har vi nu en leveranskapacitet som stärker vår position mer än någonsin inför kommande högsäsonger och för en långsiktig tillväxt under de kommande åren”, säger bolagets vd och storägare Rickard Lyko i rapporten. Det var just det nya lagret som låg bakom att resultatet backade under kvartalet. “Efter lanseringen behövde vi stresstesta systemet. För att skapa en hög ordervolym genomförde vi en tvådagarskampanj i juli med våra egna varumärken. Kampanjen blev viral i sociala medier, vilket resulterade i ovanligt stora beställningar och ordervolymer”, skriver Lykos vd i rapporten. Eftersom beställningarna var betydligt fler än normalt krävdes delleveranser och ett visst mått av manuell hantering. Detta ledde till förseningar och ökade fraktkostnader, skriver Lyko. De faktorerna i kombination med vissa andra uppstartskostnader ledde fram till engångskostnader på nästan 12 miljoner kronor under kvartalet. “Ett tydligt gupp på vägen – men vi kom ut med ett positivt resultat, och är nu bättre förberedda än någonsin för framtida högsäsonger”, skriver Lyko. Lykos aktie föll direkt när Stockholmsbörsen öppnade på torsdagen och kursen hade vid klockan 09.45 sjunkit med nästan 13 procent.