Podden Spöktimmen, signerad Jenny Borg och Linn Ek, tycks ha blivit något av ett vattenhål för lyssnare som vill sitta som på nålar. Podden, som precis som namnet avslöjar, riktar in sig på skräck, kriminalfall och liknande, har nämligen en rejäl lyssnarskara. För två veckor sedan, vilket är den senaste statistiken från Poddindex, tog Spöktimmen sett till kommersiella poddar, en fjärdeplats med över 264.000 nedladdningar. Sett till samtliga poddar, alltså både kommersiella och de som är skapade av public service, knep Spöktimmen samma vecka en elfteplats. De höga siffrorna är inget nytt för duon bakom podden. Breakit har tidigare berättat att podden klättrat upp på topplistan med omkring en miljon lyssningar i månaden. Hur det hela började finns att läsa om här. Nu när hösten är här och Allhelgonahelgen och Halloween står för dörren är det kanske passande att berätta om hur det går för bolaget bakom verksamheten. Under bolagets senaste räkenskapsår, som sträckte sig från första juni 2023 till sista maj 2024, uppgick nettoomsättningen till nästan 11,6 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 4,3 miljoner kronor. Det kan jämföras med räkenskapsåret innan, då nettoomsättningen landade på 13,5 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 4,6 miljoner kronor. Jenny Borg är tydlig med orsaken bakom tappet när Breakit når henne på telefon. “Det hade med världsläget att göra. När det blev ett osäkrare läge i samband med att inflationen och räntorna stack iväg var det också många som höll desto hårdare i annonspengarna”, säger hon. “Hälften av våra intäkter kommer från annonser, så vi är mer eller mindre beroende av sponsorpengarna, och då är det klart att vi blev påverkade." Bokslutet för det senaste räkenskapsåret, det vill säga som sträckte sig från första juni förra året till sista maj i år, är ännu inte klart, men enligt Jenny Borg väntas omsättningen landa på samma nivå som året innan. Resultatet kommer däremot att minska till följd av flera satsningar som bolaget gjort internt. “Vi har skaffat en egen lokal och byggt en egen studio”, berättar hon. “Vi är ju perfektionister, helt enkelt, och vi vill kunna göra så bra avsnitt som möjligt. När vi har spelat in i en extern studio har vi alltid en viss tid att förhålla sig till, och då är det den tiden som gäller oavsett om vi har huvudvärk eller vad det än kan vara. Nu blir vi mer fria att spela in när vi vill och kan göra det när vi är på topp.” Försöker ni ta igen tappet i omsättningen? Om så, hur ska ni göra det? “Nej, vi fortsätter bara göra det vi gör. Vi satsar på att göra en bra produkt och hoppas på att världsläget snart vänder”, säger Jenny Borg. Som hon redan varit inne på kommer ungefär hälften av intäkterna från annonser. Den andra hälften kommer från plattformen Patreon, där Spöktimmen publicerar bonusavsnitt bakom betalvägg. “Vi får betalt per användare som lyssnar genom plattformen och Patreon får en liten del av kakan." Spöktimmen är inte bara stort i poddsfären – varumärket har även ett konto på Instagram med nästan 70.000 följare. Dessutom har duon bakom podden en webbplats där det säljs Spöktimmen-merch. Hur viktigt är sånt här för varumärket? “Lyssnarna är allt. Utan dem är vi inget, så är det ju. Och genom kontot på Instagram kommer vi dem närmre.” “Om någon kommenterar något om ett avsnitt kan vi svara direkt. Och vi märker också att vi får mer respons när vi lägger ut mer material, så det är klart att det är en viktig kanal för oss”, säger Jenny Borg. Hur ser ni på konkurrensen – känner ni att ni behöver kämpa för att förbli aktuella för lyssnarna? “Det här är ett jättetråkigt svar, men vi tänker inte särskilt mycket på konkurrensen. Det är mer att vi låter oss inspireras av våra branschkollegor när vi märker att någon har testat något nytt eller gjort något som vi tycker var riktigt bra.” “En podd är ju också något som är otroligt intimt, till skillnad från tv-program. En podd har oftast kanske två eller tre skapare som pratar direkt till lyssnarna. Så varje podd gör sin egen grej.” Hur tycker du att poddlandskapet har förändrats sedan ni drog igång för snart tio år sedan? “Det finns ju betydligt fler poddar nu så jag kan tänka mig att det är mycket svårare för en ny podd att nå ut i bruset”, säger hon. “När vi körde igång så gjorde man det med det som fanns tillgängligt, typ att man spelade in i ett rum med en massa andra ljud. Det tror jag är svårt idag, för lyssnarna ställer mycket högre krav på ljudet, exempelvis." Läs mer: Perfect Day når sin högsta omsättning någonsin – men gör fortfarande förlust: “Finns fortfarande utmaningar” Läs mer: Tog tillbaka livsverket från Spotify – det blev räddningen: “Hade inte överlevt”