Klaravik, som driver en auktionssajt för begagnade maskiner och fordon, är trots sin storlek fortfarande något av en doldis. Idén föddes 2012 i grundaren Christian Lenanders vardagsrum i Karlstad. Med på resan var också Christian Knutsson, och tillsammans tog de ett första Almi-lån för att kunna investera i ett auktionssystem. Sen dess har Klaravik vuxit i raketfart och expanderat till övriga Norden. Klaravik omsatte i fjol nära en halv miljard kronor med en rörelsevinst på 44 procent. Detta är en ökning med nästan 20 procent från 2023. Vinsten ökade samtidigt från 189 miljoner kronor till 217 miljoner kronor. “Det här är en rätt komplex affär, och att vi har lyckats förenkla köp- och sälj-processen har varit nyckeln. Jag tror också att vi lyckats bygga en bra kultur som är inspirerande på samma gång. Det är ingen skam om något skulle gå fel, utan det är så vi bygger framgång”, säger vd:n Carita Nero, som tog över rollen efter Christian Lenander våren 2024. LÄS MER: HELA LISTAN: Här är tech-Sveriges 41 hetaste vinstmaskiner Hela Klaraviks affärsmodell bygger på det lokala, eller som de själva kallar det – det “glokala”. Huvudkontoret är baserat i Karlstad, men de har 100 auktionsmäklare anställda från Kiruna i norr till Ystad i söder. Bolaget tjänar pengar på provision från varje såld vara. I fjol auktionerades 140.000 objekt ut. “Allt tyder på att vi kommer att sälja maskiner för över 5 miljarder i år”, säger Carita Nero. “Att vi har byggt bolaget på detta sätt gör oss attraktiva gentemot alternativet om man ska sälja något själv. Detta kan vara väldigt tidskrävande och jobbigt. Du måste ha visningar och diskussioner med spekulanter som inte sällan vill pruta pris och sparka på däcken.” 2022 lades en viktig pusselbit i bolagets fortsatta resa när Klaravik köptes av den nederländska auktionskoncernen TBAuctions. Koncernen ägs delvis av riskkapitalfirmorna Castik och Summa. TBAuctions äger även PS Auction och Auksjonen, två aktörer i Sverige respektive Norge. “En perfekt match”, har grundaren Christian Lenander tidigare sagt. Vilket är ert viktigaste fokus i år? “Klaraviks app. Den har fått 200.000 nedladdningar på ett par år, och vi försöker lyssna på vad kunderna behöver för att göra upplevelsen bättre”, säger Carita Nero. LÄS MER: Nya siffror för över 1000 techbolag – så går det för branschen