Det är Klaudia Klang som fått ett nytt jobb. Hon har under de två senaste åren haft ansvar för varumärke, marknadsföring och kommunikation på Aarke, mest känt för sina stilrena kolsyremaskiner. Dessförinnan var hon på H&M med titeln “Global Head of Creative”. Hennes CV omfattar även anställningar på reklambyråer, inte minst på McCann där hon stannade 17 år. Men nu ska hon alltså basa över Mantles varumärke. "Under hela min karriär har jag lärt mig att de bästa varumärkena byggs på sanning, på att veta vem du är och varför du finns. Den övertygelsen har väglett mig i 25 år”, säger Klaudia Klang i samband med utnämningen. Hon kommer in i ett Mantle med vind i ryggen. Omsättningen under 2024 uppgick till nästan 72 miljoner kronor, motsvarande en ökning med 56 procent. Bolaget räknar med stark utveckling även under 2025. "Klaudias roll kommer att vara att definiera Mantles strategiska grund och ange en tydlig riktning för hur varumärket växer, kommunicerar och skapar”, skriver Mantle i ett pressmeddelande. INGET NYTT EFTER POLISANMÄLAN Allt är dock inte rosenrött i Mantles tillvaro. I slutet av september framkom att bolaget misstänker att en före detta anställd förskingrat flera miljoner från bolaget, varav delar hade återbetalats. Mantle polisanmälde händelserna, och sedan dess har inget nytt hänt. “Ärendet ligger hos polisen”, sammanfattar Mantle vd och medgrundare Josefin Landgård. Josefin Landgård äger cirka 29 procent av aktierna i Mantle, enligt ägartjänsten Eivora. H&M har 7,5 procent. Cristina Stenbecks bolag Camsten har 2,6 procent och ägarlistan hittas även bland andra Emilia De Poret och medlemmar ur familjerna Klingspor och Hobohm. Medgrundaren Stina Lönnkvist har 3,7 procent enligt samma ägarlista. LÄS MER: Misstänkt förskingring på Mantle – tidigare anställd polisanmäld LÄS MER: Josefin Landgård efter svindleriet i Mantle: "Totalt chockade"