Sök

Digitala skolor och utbildningar – här är det du behöver veta om nya trenden edtech

MoorGullspång InvestAffärsidéer

Katja Bergman på Moor Capital och Erik Brandberg på Gullspång invest.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Många investerare har fått upp ögonen för startups på utbildningsområdet. Men det finns en rad fallgropar.

Under morgonen har vi på Breakit kunnat rapportera om den tuffa konkurrensen bland bolagen som vill digitalisera skolan. Vi har även kollat hur hur det går för 8 av de hetaste bolagen.

Men hur ser investerarna egentligen på den här sektorn?

Katja Bergman, partner på riskkapitalbolaget Moor, har länge intresserat sig för startups som sysslar med utbildning - men ännu har Moor inte gjort några investeringar.

“Vi investerar i en tidig fas och i globalt skalbara affärsmodeller, hittills har vi inte hittat rätt typ av bolag", säger hon.

För bolag som baserar sin produkt på läroplanen kan just att skala upp internationellt vara en svårighet eftersom dedå måste förhålla sig til olika läroplaner i olika länder.

Hon menar att det inte heller alltid är tydligt hur edtech-bolagen ska tjäna pengar.

"Du kan till exempel inte låta användarna betala för att få spela snabbare, som du kan göra i spel. Det är ofta en svårare affärsmodell”, säger hon.

Däremot tror hon att det kommer att ske stora framsteg på området.

"Bättre mjukvara, billigare mobiler och access gör att marknaden växer och det skapar möjligheter för personligt lärande. Det finns stora möjligheter inom flera områden", säger hon.

En annan investerare som tittar mycket på edtech är Erik Brandberg på Gullspång invest.

Hittills har bolaget investerat i Edqu, som digitaliserar diagnostiska prov, Schoolsoft som tagit fram ett digitalt administrationsverktyg, i läxhjälpsbolaget My Academy samt i Coursio som låter personer som är profiler inom ett visst område sätta ihop utbildningsprogram.

“Vi vill investera i bolag som skapar meningsfulla värden, då är utbildning ett viktigt område”, säger han.

Erik Brandberg menar att utmaningarna ser olika ut för de för de bolag som riktar sig till skolan - och för de som är inriktade på lärande generellt.

“Skolan är en miljö där det inte finns en tydlig beställare, ibland är det rektor, ibland ett lärarlag, oftast finns det inte en budgetpost för den här typen av tjänster. Även om du sålt in till en skola kan det vara svårt att ta det vidare till nästa, det är en svårighet som man måste ha stor respekt för”, säger han och fortsätter:

“Utanför skolan finns det ett jättestort urval av bolag redan nu, som ger ut olika typer av tjänster på olika plattformar, då kan det vara svårt att komma igenom bruset även om man har en bra produkt”.

Vad kommer hända på det här området de kommande åren?

“Skolan kommer gradvis att digitaliseras mer och mer. De strukturer som finns begränsar till viss del, men det finns jättemånga drivna lärare och rektorer”.

“Utanför skolan kommer webben bli det första självklara valet man går till om man vill lära sig något, istället för att till exempel titta i Folkuniversitetets utbildningskataloger”.

Läs också: 11 heta startups inom edtech – och så går det för dem

Läs mer