Årets upplaga av SaaS Summit lockade hundratals åskådare till Bio Skandia i centrala Stockholm. De samlades för att lyssna på några av de skarpaste och mest inflytelserika entreprenörerna och experterna i dagens snabbfotade och ständigt föränderliga SaaS-landskap. En av profilerna som delade med sig av sina lärdomar i branschen var Foodla-grundaren och serieentreprenören John Brüel Gabrielsson. Foodla löser i dag en stor utmaning i livsmedelsbranschen: Hur man på ett smidigt sätt kan leverera kritiska artikeldata från tiotusentals produkter till både butik och grossist. ”ATT STARTA ETT BOLAG ÄR TILLNYKTRANDE” Bolagets SaaS-lösning har idag kapat handläggningstiden från månader till timmar för sina kunder. Men vägen till framgången har inte alltid varit spikrak. ”Att starta ett bolag är tillnyktrande. Verkligheten resonerar inte och anpassar sig inte efter ens önsketänkande. När du bränner dina egna pengar och din egen tid finns det inget som dämpar smällarna. Verkligheten slår en i ansiktet hela tiden och man måste ta konsekvenserna av de beslut man fattar”, sa John Brüel Gabrielsson från scenen. Här är Foodla-grundarens viktigaste tips – baserade på egna insikter – till dagens SaaS-entreprenörer: * Identifiera vad som är värdeskapande på riktigt ”Många tror att bara för att de gör en tilldelad uppgift bra så skapar det automatiskt ett värde. Men om du startar och driver ett bolag utan att validera ditt fokus så kommer verkligheten att slå dig i ansiktet. Det handlar inte så mycket om att göra alla saker rätt, det handlar om att göra rätt saker.” * Undvik önsketänkande under tillväxtfasen ”Skillnaden mellan att lyckas och misslyckas handlar om att navigera mellan önsketänk och vad som faktiskt skapar värde. Det behöver vara värt nog att betala för, annars är det inte ett riktigt problem. Och fokusera på de problem som distribuerar lösningen över fler kunder. * Följ pengarna – det är inte ett girigt mantra ”Jag älskar att prata om intressanta idéer med kunder. Men den stora vattendelaren är vilka idéer som är värda nog att betala för. Människor är generösa med ord och önskemål, inte med plånboken. Att följa pengarna är det bästa sättet att se skillnad mellan önsketänkande och verkligt värdeskapande.” * Etablera en relation med er bank i ett tidigt skede ”Vi träffade Swedbanks företagsrådgivare Henny Carlstedt tidigt i vår bolagsresa. Det hon gjorde var att ta banken från att bara vara ett konto att ha pengarna på, till att bli en riktig partner. Hon lärde känna vår verksamhet och visste vilka utmaningar vi hade. I takt med att vi skalar är den relationen väldigt värdefull att ha. Vi har stått inför att sälja bolag, vi har gjort affärer med utländska kunder och har varit i behov av valutakonton. Tack vare vår relation med Swedbank har alla de bitarna fungerat friktionsfritt, och vi har alltid haft flera rådgivare att bolla med.” LÄS MER: Så kan Swedbank stötta din entreprenörsresa DÄRFÖR ÄR EN BRA BANKKONTAKT SÅ VIKTIG UNDER HELA RESAN John Brüel Gabrielsson delade sin tid på scenen med Lizette Clasénius Kaj, Head of Midcorp Stockholm på Swedbank. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/1018f2afa76dcfd18abaaf732f508642.png] Hon underströk hur viktig en bankrelation är om bolaget står inför en liknande resa som Foodla har gjort. ”Alla företag behöver ett konto och måste kunna betala ut löner, men en bank kan vara otroligt mycket mer än så. Dagens SaaS-bransch är ny, snabbföränderlig och ofta svår att förstå. Därför gäller det att vara transparent mot sin bank. Som entreprenör behöver man inte känna till allt som vi kan hjälpa till med, det kan vi identifiera bara genom att ta reda på bolagets behov”, säger hon. DÅ KAN ETT BANKLÅN BLI AKTUELLT Lizette Clasénius Kaj lyfte också att nystartade SaaS-bolag inte nödvändigtvis behöver söka sig till riskkapital vid ett finansieringsbehov – om relationen till banken är bra. ”Som bank tittar man ofta på historiska siffror innan man utfärdar ett lån. Men i den här typen av nya och snabbväxande bolag finns inte alltid sådana siffror. Då måste vi som bank istället förstå affärsmodellen och hur en intjäning kommer att se ut. Därför har vi ett dedikerat team för tillväxt och startups, som är specialutbildade för att bedöma liknande bolag”, säger hon och fortsätter: ”I sådana bolag blir de ledande personerna otroligt viktiga. Och ju längre vi har haft en relation, desto mer insikt har vi i hur nyckelpersonerna resonerar kring ägandet. Hur man hanterar misstag och lär sig av dem, för att ytterligare ge komfort in i caset och på så vis möjliggöra bankfinansiering.” LÄS MER: Så kan Swedbank stötta din entreprenörsresa