Tungviktaren Duncan Clark, Europa-chef på den australienska designplattformen Canva, tog plats på scen under Breakits årliga event SaaS Summit på torsdagen. Han delade med sig av hur bolaget i dagsläget arbetar med AI – men hade också en annan anledning till att ta flyget hit. “Jag är faktiskt här i Stockholm för att leta efter nya talanger till Canva. Så jag kommer försöka träffa de smartaste människorna i Stockholm – om du känner någon, let me know”, sa han med glimten i ögat. Duncan Clark började sin karriär som datajournalist på brittiska The Guardian, och gick sedan vidare till att grunda startupen Flourish, en plattform som omvandlar data till visuella berättelser i stor skala. 2022 såldes Flourish till Canva och Duncan Clark blev sedermera chef på storbolaget. Sedan dess har han haft koll på allt som rör Canva i Europa, Afrika och Mellanöstern, med ett extra öga på datavisualisering. “Canva exploderade med pandemin. Det var en kris, men för kreativa personer var det också en möjlighet och en katalysator. Plötsligt hade dessa människor både tid och verktyg för att publicera visuellt innehåll på en skala vi aldrig sett förut”, berättar han. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/cb4f60ee12035b786d41b4b0b6c11410.jpeg] Duncan Clark, Europa-chef på designplattformen Canva på SaaS Summit 2025. Foto: John Resborn Idag har plattformen 240 miljoner månatliga användare och slog nyligen rekord i antalet nedladdade designer – 1 miljard stycken. I Sverige har man precis passerat 1,5 miljoner designs varje månad. “Det är helt galna siffror”, säger Duncan Clark. Canva används idag av bland andra säljteam, marknadsförare och HR-team. “Säljarna designar pitchdecks, och HR-teamen har insett att de inte längre kan engagera medarbetarna med ett par punkter i ett mejl, de behöver fånga uppmärksamheten visuellt.” SATSAR PÅ TILLVÄXT Canva har de senaste två åren satsat rejält på AI, berättar Duncan Clark. Bland annat genom att låta användarna prompta olika designer och ta bort bakgrunden i bilder. Det egenutvecklade verktyget Magic Switch omvandlar dokument till presentationer. Man har också inlett samarbete med Chat GPT. “Vi var en lanseringspartner för Chat GPT:s app-integration. Användarna kan generera och redigera Canva-designer direkt hos AI-agenten.” Canva har flera olika abonnemang för sina kunder. Dels har de en gratisversion, sen finns även Pro, Team och Enterprise. Den sistnämnda är anpassad för större organisationer. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/ca06122ce382afbddaff864249b3df00.jpeg] Duncan Clark, Europa-chef på designplattformen Canva på SaaS Summit 2025. Foto: John Resborn Medan andra bolag kämpar för att få in betalande kunder har Canva en liten annan approach. Canvas vd och medgrundare Melanie Perkins sa i september 2024 att bolaget hade runt 21 miljoner betalande användare. “Grovt talat skulle jag säga att förmodligen nio av tio använder Canva gratis”, säger Duncan Clark nu från scenen. “Och vi är helt okej med det. Canva har alltid haft en filosofi att vara generösa och det här är vårt sätt att nå tillväxt.” Han fortsätter: “Vi vill inte säga ‘här har du två månader gratis och sen måste du betala’. Du kan inte positionera dig så. För att verkligen vinna behöver du säga att här är en grej som är genuint användbar och här är ett sätt att bidra till vår kommersiella tillväxt.” Canva omsatte i fjol 2,7 miljarder dollar, vilket motsvarar ungefär 29 miljarder svenska kronor. Detta är en ökning med 35 procent jämfört med 2023. LÄS MER: Sveriges 70 största SaaS-bolag – unik data, analyser, vinnare och förlorare