Med hjälp av kameror och AI har Sportway sett till så att man kan följa nästan vilken idrott som helst via nätet. De paketerar även sändningar så att de ser lite mer professionella ut och underlättar för tittarna. Bolaget har bland annat fått in pengar från Evolution-grundaren Fredrik Östberg, Stefan Glevén, tidigare partner på riskkapitalbolaget EQT och Otto Sjöberg, tidigare chefredaktör på Expressen. I dagsläget är Sportway verksamma i 16 europeiska länder och sänder hundratusentals matcher. I förra veckan köpte de upp ett franskt bolag och nu fortsätter de shoppingturnén med den holländska plattformen Eyecons. “Nederländerna är ett land där idrott finns i samhället på alla nivåer – från den absoluta toppen som engagerar fans, via lägre seniordivisioner, junioridrott och breddidrott där hela familjen deltar”, säger Jonas Persson, styrelseordförande och medgrundare till Sportway i ett pressmeddelande. “Allt detta skapar ett perfekt tillfälle för Sportway att ge bränsle åt den verksamhet som redan drivs av Eyecons och, i nära partnerskap med de lokala idrottsorganisationerna, utveckla den till ett toppmodernt produktions- och distributionsnav till gagn för idrottsgemenskapen”. Eyecons har innehåll från bland annat den holländska tredjedivisionen, högstadivisionen i handboll och förstadivisionen i vattenpolo. ”Eyecons passar perfekt med vår internationella tillväxtambition”, säger Daniel Franck som är vd på Sportway. “Vi kombinerar vår teknik och organisatoriska styrka med Eyecons lokala varumärke, relationer och marknadskännedom.” Förra året omsatte Sportway 137 miljoner kronor med förlust. Hur mycket Sportway betalar för att köpa Eyecons vill bolagen inte avslöja. Eyecons grundarteam går in i Sportways styrelse i samband med affären. “Genom att bli en del av Sportway-familjen får vi kapacitet att få ut mer sport på skärm snabbare och bättre", säger Karl Breukink, managing director på Eyecons. “Tänk högre täckning, mer kontinuerlig programmering och intelligent AI-driven produktion – vilket ger fler livesändningar och personanpassat innehåll på alla nivåer.” LÄS MER: AI-bibeln – 109 bolag som ska revolutionera världen (vertikal för vertikal)