Halmstadsbolaget Monthly of Sweden, som ligger bakom menskoppen “Monthly Cup”, har det senaste året börjat bygga en portfölj med bolag som säljer produkter till kvinnor. För nästan exakt ett år sedan rapporterade vi att bolaget förvärvat både amnings- och gravidklädesföretaget Boob Design, som gick i konkurs i september 2024, och konkursade Imse Vimse (som sålde mensskydd, hygienprodukter och tvättbara blöjor). Och nu köper Monthly of Sweden ännu ett bolag. Denna gång handlar det om badklädesbolaget Moonrise, som riktat in sig på att sälja så kallade “shortsinis” (bikinis med shorts som underdel). “Shortsini handlar om frihet och jämställdhet – att ge kvinnor samma bekvämlighet och funktion som män länge haft. Vi är glada att den nu får leva vidare hos Boob Design”, säger Moonrise grundare Sofia och Andreas Sköld i ett pressmeddelande. Planen för Monthly of Sweden är nu att samla “hållbara kvinnoprodukter” under ett och samma paraply. “Shortsini kompletterar Boob Design på ett fint sätt och ligger helt i linje med vår vision om att erbjuda hållbara, inkluderande och genomtänkta produkter som stärker kvinnan i varje fas av livet”, säger vd:n Lisa Perby. Prislappen är inget som bolagen vill gå ut med. Lisa Perby skriver i ett mejl till Breakit att de är öppna för att göra fler bolagsköp framöver. “Just nu fokuserar vi på att integrera Boob, ImseVimse och Moonrise – men får vi in lite extra kapital längs vägen, så finns det ju alla möjligheter i världen att fortsätta på den inslagna vägen." Monthly of Sweden omsätter enligt pressmeddelandet runt 18 miljoner kronor. Enligt det senaste brutna räkenskapsåret som avslutades i juni förra året omsatte bolaget drygt 3 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på minus drygt 2 miljoner. Men då var förvärven av Boob Design och Imse Vimse inte genomförda. Moonrise omsatte under 2024 drygt 336.000 kronor och gjorde en rörelseförlust på närmare 46.000 kronor. LÄS MER: Femtech-bolagen som vill förbättra kvinnohälsa (siffrorna, grundarna, ägarna) LÄS MER: Konkurser, brakförluster och expansionsplaner – så går det för babybolagen i krisen