En vanlig vecka får vi på Breakit, som är en relativt liten redaktion med ett relativt smalt bevakningsområde, omkring hundra olika nyhetstips i inkorgen. Avsändarna varierar, det är allt från PR-byråer, anonyma konton, telegram från nyhetsrum och entreprenörer. Av alla dessa tips är det väldigt få som passerar nålsögat och blir till nyheter på sajten. Vad som värderas tillräckligt högt varierar från fall till fall. Ibland handlar det om nyheten i sig – att något riktigt spännande skett. Ibland är bolaget ett sådant vi vet att våra läsare är nyfikna på – och ibland rör det kända personer med stort allmänintresse. I måndags morse, 06:00 kom ett sådant tips. Bianca Ingrosso och Lovisa Worge avslöjar en ny satsning för deras smyckesbolag Ani – de lanserar klockor. Det är i mångt och mycket en ickenyhet. Ett accessoarbolag som släpper en ny produkt, gränsen kan tyckas hårfin mellan reklam och journalistik. I det här fallet vet vi dock att vår målgrupp är nyfikna på vad en av Sveriges just nu mest kända personer, influencern, programledaren och entreprenören Bianca Ingrosso väljer att satsa på. Det, i kombination med att hennes medgrundare Lovisa Worge, både i Breakit Podcast och på scen på vårt event E-com Day hintat om, men inte velat avslöja, vad bolagets nästa drag är, gjorde att vi valde att skriva. För ett annat litet e-handelsbolag hade det varit jackpot att få ligga i topp på Breakit en måndagsmorgon med nyheten om ett nytt produktsläpp – för Bianca och Lovisa är det gissningsvis mer en självklarhet. Men med den gräddfilen kommer också ett ansvar. > Det är i mångt och mycket en ickenyhet Kort efter publicering började det trilla in en annan typ av tips från våra läsare: “Är inte Anis nya klockor slående lika Cartiers klassiker Tank?” Liknande frågor ploppade samtidigt upp i kommentarsfälten på Biancas, respektive Lovisas Instagramkonton. Vissa kommentarer mer hätska än andra. Att som nyhetsredaktion först publicera en nyhet och därefter inte göra en uppföljning på reaktionerna vore tjänstefel. Speciellt när reaktionerna kom så snabbt och från alla håll. Både från huvudpersonernas följare, tillika tänkta kunder – och från våra läsare. Hur man väljer att vinkla en sådan uppföljning kan skilja sig. Det går att hårddra på något i stil med “kunderna rasar – plagiat” eller lugnt uppmärksamma att det här har hänt och därför berättar vi det – och samtidigt söka huvudpersonerna. Vi valde spår två, och började direkt söka vd. Drygt en timme senare publicerade vi artikeln Anis klocka anklagas för att vara Cartier-kopia – Bianca Ingrosso: “Vi inspireras” där vi redogjorde för händelseförloppet samt berättade att vi själva bett Chat GPT tolka klockan. Vi valde att publicera innan vi fått svar – men med brasklappen att vi istället citerade de svar som grundarna gett sina följare i sociala medier – enligt regeln att låta bägge sidor komma till tals. När Ani-vd:n senare svarade vid 17-tiden på kvällen uppdaterade vi artikeln med hennes citat. Och där hade det hela kunnat vara avklarat. Om det inte vore för att det någon timme därpå damp ner ett svar från Lovisa Worge till vår reporter i vilket hon berättade att hon, efter artikeln om kritiken, inte alls känner för att svara på några frågor från oss, varken om pågående eller kommande projekt. Någon mer motivering till denna dåliga stämning gavs inte. Bakgrund: Samtidigt som nyheten om produktsläppet kom hade vi nosat upp att Lovisa Worge har något nytt bolag på gång (mer om det snart) vilket vi såklart ville veta mer om. Men för att vi nu valde att skriva en uppföljande och mindre smickrande artikel på morgonens produktsläpp så kan vi nu alltså glömma att få svar av influencern igen. > Flera av landets största techentreprenörer har i perioder hotat att bojkotta > Breakit på grund av artiklar som de inte uppskattat Jag skriver den här texten för att förklara hur vi jobbar och samtidigt uppmana influencers och andra profiler att stå till svars när något sker kring deras bolag. Läsare, kunder och följare vill ha svar och transparens. För detta gäller inte bara influencers – flera av landets största techentreprenörer har i perioder hotat att bojkotta Breakit på grund av artiklar som de inte uppskattat. I just det här fallet var det rätt och rimligt av Ani:s vd att svara – det ingår i hennes roll. Men just med profiltunga bolag, där en stor del av hela bolagets identitet kretsar kring personerna bakom, så är det rimligt att även utkräva svar av grundarna. Vi jobbar för våra läsare på samma sätt som ni jobbar för era kunder. Kritisera mig gärna för att dra alla influencers över en kam – men i princip alla vi någonsin skrivit om reagerar till 99 procent på samma sätt som Lovisa Worge när något skaver. Antingen svarar de inte alls eller så kommer något förbannat mejl – som inte sällan kan innehålla hot om att de minsann aldrig kommer medverka på våra event/ställa upp i några intervjuer igen (eller klassikern “inte dela artikeln i mina kanaler”). Senast idag hände samma sak med en annan profil. Att vara makthavare är att tåla att låta sig granskas. Ni har gjort ett aktivt karriärval där målet är att vara i offentligheten och att sälja produkter till era fans. Ni har ofta gräddfil in på förstasidorna – då måste ni också kunna stå till svars om något skaver. Ani är knappast det enda bolaget som inspirerats av Cartiers klockor, det finns flera svenska exempel, men nu var det just deras klocka som målgruppen reagerade på. Cred till proffsiga vd:n Camilla Tullberg Wengholm som återkom med rimliga svar – hoppas det kan smitta av sig även till grundarna. LÄS MER: Anis klocka anklagas för att vara Cartier-kopia – Bianca Ingrosso: “Vi inspireras” Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.