Google förändrar i sökresultatet – kan slå hårt mot svenska sajter

Breakit - Google förändrar i sökresultatet – kan slå hårt mot svenska sajter
Seo-konsulten Christian Rudolf Foto: Press
Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

Nu ska Google snabba upp internet med sitt nya webbverktyg AMP. Det kan innebära ett hårt slag för både e-handlare och mediesajter.

Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

För ett halvår  sedan släppte Google nyheten om sin nya webbstandard AMP, Accelerated Mobile Pages. Då var sökjätten snål med detaljerna, men under tisdagen släppte de en förhandsvisning på det nya sökverktyget.

Syftet med AMP är det ska accelerera den mobila webben genom att få publicister att leverera innehåll som laddar snabbt.

Det är just snabbheten i mobilen som fick Google att börja jobba med och utveckla den nya webbstandarden. På sin blogg skriver sökjätten: 

“För oss blev det tydligt att något måste göras. Det var därför vi började jobba med Accelerated Mobile Pages-projeketet, ett sätt att förbättra användarvänligheten i mobilens webb.”

Sedan lanseringen i februari är det framför allt mediesajter som börjat använda AMP. Men även andra industrier som e-handelsbolag, underhållningsbranschen och läkemedelsföretag har fått upp ögonen för sökjättens nya webbstandard, skriver Google i sin blogg.

I dag finns närmare 150 miljoner url-länkar med AMP, som kommer från 650.000 unika domäner.

Insläppet av AMP-sidor är i dagsläget inte tänkt att påverka hur olika webbsidor rankas i Googles sökalgoritmer, utan alla sidor ska rankas som de hade gjort även annars. Samtidigt förtydligar Google vilka sidor som går snabbt att använda. Både med hjälp av en figur på sökresultaten, och i sökläget.

Medan Google ser glatt på utvecklingen är Christian Rudolf, konsult och grundare av SEO-byrån TopDog, mer bekymrad. 

"Det är Google som bestämmer standarden och det här är ett sätt få kontrollen över de organiska sökresultaten. Genom att de kan ändra på standarden när de vill", säger han.

För de redan blödande mediebolagen innebär AMP ett hårt slag eftersom externa annonser inte kommer att tillåtas längre.

“Det betyder att de mediesajter som använder den nya standarden inte få lov att tjäna pengar hur som helst eftersom det är bara vissa typer av annonser som är tillåtna. På sikt kommer de organiska länkarna få allt mindre plats ”, säger han och tillägger: 

"Det är alltså Google som ser till att de får mer kontroll över sökresultatsidan och inte annonserna."

Även e-handelsbolag och andra företag kommer att drabbas hårt av Googles nya utveckling. Enligt Christian Rudolf kommer e-handelsbolagen inte längre kunna tagga sina besökares webbläsare eller kunna visa sina popups när artikeln laddas upp i mobilen via Googles AMP. 

“Även affilatebolag kan få det tufft, eftersom det inte är säkert att Google kommer att godkänna deras sätt att tjäna pengar, genom topplistor. Google vill ju inte ha konkurrerande listor”, säger han.

AMP-anpassade webbplatser används ännu inte Sverige – men det är bara en tidsfråga innan fler väljer att satsa på tekniken även här, menar han.

Trots att det inte råder något tvång från Google? 

“Nej, det gör det visserligen inte. Men om en aktör hoppar på AMP-tåget och kan attrahera mer trafik än sina konkurrenter, och kanske till och med ta deras trafik, så kommer även andra i det segment hoppa på AMP och till slut har alla mer eller mindre implementerat det", säger Christian Rudolf. 

Vill du testa hur AMP fungerar? Läs mer här.

Läs fler artiklar
LÄS MER