Det går snabbt nu. Det som var hett igår kan ersättas av något helt annat i morgon. Tänk bara på för ett par år sen när alla hängde på Facebook. Nu har alla coola lämnat för Tiktok eller Instagram och kvar är jag och mina föräldrar. Då kan man behöva lite hjälp för att nå ut. I alla fall om man är ett företag som vill sälja. Där kommer sociala medier-byråer som Team5pm in. De är specialiserade på att få varumärken att synas på sociala medier. När den svenska delen av bolaget, som tillhör en holländsk koncern, stängde sitt första år i våras hade de redan nått en omsättning på 55 miljoner kronor och gjorde en vinst på strax över 5 miljoner. Men nu köps hela koncernen upp av den betydligt större byrån Samy. Samy har över 900 anställda på 55 marknader och har globala varumären som L’Oreal, Samsung och Microsoft. “Som en del av Samy erbjuder vi nu våra nordiska kunder en oslagbar kombination: global räckvidd med djup lokal expertis”, säger Natalie Tideström Heidmark, medgrundare av Team5pms nordiska del i ett pressmeddelande. “Detta positionerar oss som en av Nordens ledande sociala medier- och influencermarknadsföringsbyråer, med fokus på stark strategi, innehållsproduktion för sociala medier, community management och influencers.“ Framtiden får utvisa hur giftermålet blir, men på ytan ser affären ut som en perfekt match. Samy får in en fot i Norden samtidigt som Team5pm får tillgång till hela Samys erbjudande inklusive egenutvecklade techverktyg. Affären genomförs helt genom att Team5pms ägare får aktier i Samy. “Vår gemensamma vision är att leda utvecklingen av varumärkeskommunikation i en social-first-värld”, säger Juan Andrés, vd för Samy. LÄS MER: Vände på United Screens – nu ska de få holländska Youtube-byrån att flyga i Sverige