SaaS-pionjären Fredrik Skantze har med sitt Funnel gått fram som ett ånglok de senaste åren. Bolagets affärsidé – att i realtid automatisera data från en rad marknadsföringskällor, och på så sätt göra livet enklare för marknadsavdelningar – har tagit dem till en värdering på 2,1 miljarder kronor i mitten av 2024. Men samtidigt har bolaget bränt riskkapital i mängder, över 1 miljard de senast tre åren, och räknar med att visa svarta siffror först 2027. I ett specialavsnitt av Breakit Podcast talar Fredrik Skantze ut om den aggressiva satsningen – och att den nu börjar visa resultat. ”Många bolag drog runt 2023 inte bara i handbromsen, utan skar ner kraftigt för att gå till lönsamhet snabbt. Ofta för att de hade begränsat med kapital och därför var tvungna att göra det. Vi hade ganska mycket kapital, så vi bromsade mycket långsammare. Om jag tittar på våra huvudkonkurrenter så har de en tillväxt nu på mellan fem och åtta procent. Vi växer nu med 27 procent och kommer att bli ett mycket större bolag än dem. Det är ganska läskigt för våra huvudkonkurrenter att vi bara växer ifrån dem”, säger Fredrik Skantze. I AVSNITTET BERÄTTAR FUNNEL-GRUNDAREN ÄVEN OM: * Varför han lade ned Funnels föregångare Qwaya – trots 140 procents årlig tillväxt ”Vi ville demokratisera annonstekniken och bygga något för alla annonsörer. 2014 hade vi 2000 kunder som stod för en procent av Facebooks omsättning. Men vi upplevde att vi var för nära Facebook och Google vilket är farligt, eftersom de kan investera i tekniken och bygga den själv. Det var ett svårt beslut att ställa om när kurvorna pekade rakt uppåt, men det var ett strategiskt beslut.” * Hur han tog in hundratals miljoner för att starta en bilmarknadsplats ”Jag kom till London från Silicon Valley 2004, och ur ett techperspektiv tyckte jag egentligen att London var ganska litet då. Det fanns typ fem investerare och fick man inte pengar av dem var det ganska tufft. Men vi fick finansiering och byggde en e-handel där man kunde köpa och sälja begagnade bilar online. Vi växte 400 procent under 2008 men sedan kom den finansiella kraschen även till oss. Eftersom vi hade mycket infrastruktur och kostnader blev det svårt att hantera. Vi körde på ett par år efter det, men det blev aldrig någon stor grej.” * När Funnel körde fast i ”mellanchefsträsket” ”Under en period behövde vi skapa ett mellanchefslager, men de kunde inte så mycket om vår affär och var inte så intresserade av annat än att leda sina team. Det gjorde att bolaget blev trögrörligt, det var svårt att ändra på saker och gå i en ny riktning. Sedan fick vi spendera ett par år på att backa och hitta nya ledare som var mer engagerade och mer intresserade av det vi gör. Det var ganska svårt.” Lyssna på hella poddavsnittet där Breakits Jon Mauno Pettersson intervjuar Fredrik Skantze här! ”EN TACKSAM POSITION ATT VARA I” Lyssnarna får även möta Jan Söderström, Head of Sector Service & IT, Corporate Banking, Swedbank. Han kommenterar bland annat Funnels historia av att ta in mycket riskkapital, och vad man bör tänka på om man har ett bolag i en liknande situation. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/ae475c9abf27d4fc1138f386d24a9543.jpeg] Jan Söderström, Swedbank och Jon Mauno Pettersson, Breakit. ”Fredrik Skantze var inne på det själv, han kanske inte behöver så mycket mer kapital just nu i alla fall. Och det är klart att det är en tacksam position att vara i. Men om man hela tiden gör av med och behöver väldigt mycket riskkapital som en del av sin affärsmodell, då kan det bli tufft tider av svag makroekonomisk utveckling, när investeringarna kanske inte kommer”, säger Jan Söderström. Lyft ditt entreprenörskap med Swedbank! Läs mer här LYSSNA HÄR: Hela samtalet med Fredrik Skantze i Breakit Podcast