Buy Now Pay Later (BNPL) är en vanlig betalningsmetod i Sverige som sedan den introducerades inom e-handel under 2000-talet har spelat en viktig roll för att underlätta och utveckla onlinehandeln. Fördelarna med BNPL är flera: Tryggare köp för konsumenten, när betalningen sker efter att varorna har levererats. Det är också en enkel och tillgänglig betalningsmetod där konsumenterna inte behöver använda sig av kreditkort. ”PÅVERKAR HUR ERBJUDANDET FÅR PRESENTERAS OCH HANTERAS” För e-handelsbolagen betyder BNPL i regel ökad konvertering och ökat genomsnittligt beställningsvärde. E-handelsbolagen får dessutom full betalning för varan vid köptillfället (minus eventuella avgifter), och behöver inte hantera finansieringen. Riskbedömningen av kunder, hantering av avbetalningar och debitering av betalningar görs i stället av leverantören av BNPL-tjänsten, till exempel Svea Bank. LÄS MER: Se alla betallösningar från Svea här Två direktiv för konsumtionskredit finns idag: Consumer Credit Directive 1 (CCD1), och CCD2. Nästa år kommer en uppdatering av CCD2, som ska skydda konsumenterna från att överkonsumera eller onödig skuldsättning. ”Om e-handlare erbjuder BNPL-lösningar eller annan konsumentkredit genom en webbutik omfattas de av de uppdaterade direktiven som innebär skärpta krav på information, transparens, och förhandsgranskning av kundens kreditvärdighet. Det påverkar hur erbjudanden får presenteras och hanteras, säger Magdalena Caesar, Business Area Manager på Svea Bank. ÖVERTRÄDELSER KAN LEDA TILL VITEN OCH MINSKAT FÖRTROENDE Vad innebär det då rent praktiskt? E-handlare måste se över allt marknadsföringsmaterial, annonser, banners och andra erbjudanden som nämner krediter och ”betala senare”-alternativ. Erbjudandet måste ha tydliga varningar, så att krediter inte framställs som riskfria och/eller utan ränta. > Företag som förbereder sig i god tid och arbetar proaktivt kommer att > fortsätta vara konkurrenskraftiga och relevanta. I värsta fall kan överträdelser leda till viten och minskat förtroende. ”Ingen vill att människor ska ta lån eller krediter de inte kan betala. Reglerna finns till för att motverka överskuldsättning och därför är det avgörande att de följs. Samtidigt efterfrågar konsumenterna säkra, smidiga och flexibla betallösningar. De här delarna måste gå hand i hand och då är det viktigt att ha en betalpartner som har koll på reglerna och kan agera rådgivande”, säger Magdalena Caesar och fortsätter: ”Svea Bank utvecklar kontinuerligt rutiner och processer som säkerställer hög kreditsäkerhet och en god återbetalningsförmåga hos konsumenterna, i linje med direktivets syfte att stärka konsumentskyddet. Det innebär att kreditprövning måste ske i realtid utan att skapa onödig friktion i kassan.” DÄRFÖR ÄR DET VIKTIGT ATT HÅLLA SIG UPPDATERAD KRING REGLERNA De nya reglerna börjar gälla under 2026. Magdalena Caesars råd är att e-handlare bör kontakta sina betaltjänstleverantörer och ta reda på vad de kan hjälpa till med. Att vara uppdaterad på de lagar och regler kring marknadsföring av krediter som Konsumentverket samlat på sin hemsida är också nyttigt. ”Nya regelverk innebär alltid en viss osäkerhet, det är svårt att exakt förutse hur marknaden reagerar. I grunden ser jag det som ett steg mot en mognare BNPL-marknad där transparens och ansvar premieras. Konsumenter kommer fortsätta efterfråga flexibla betalalternativ och BNPL kommer förbli en viktig drivkraft för konvertering. Jag är övertygad om att de företag som förbereder sig i god tid och arbetar proaktivt med full transparens gentemot sina kunder kommer fortsätta vara både konkurrenskraftiga och relevanta – även i ett mer reglerat affärsklimat”, säger Magdalena Caesar. LÄS MER: Välj en finansiering som era kunder föredrar – se lösningarna här