Efter fjolårets nominering till Stora Journalistpriset tar serieentreprenören Jens Nylander nästa steg – en granskning i Kalla Fakta. Tillsammans med journalisten Emil Hellerud (känd för de uppmärksammade Kalla Fakta-programmen “Undercover i trollfabriken” som kom förra året) ska Nylander i en serie dokumentärer sticka hål på olika “systemfel” i Sverige – och världen. I det första avsnittet “Jakten på Mr Niche” försöker duon blottlägga fula fiskar i AI- och kryptovärlden. Flera av dem verkar ha studerat på KTH i Stockholm och för att nysta upp härvan lägger Jens Nylander hundratals timmar på att bygga ett helt nytt verktyg för att kartlägga transaktioner på en blockkedja. Det saknas både resurser och kompetens inom journalistiken för att göra den här typen av granskningar, enligt Jens Nylander. “Jag tycker att Kalla Fakta visar att de tänker annorlunda och att de går totalt utanför boxen när det gäller att jobba med andra för att få till det här, så tänker jag”, säger han. “FÖRETAG BÖR TALA OM VAD DE HÅLLER PÅ MED” I det första programmet undersöker Nylander och Hellerud en ung svensk entreprenör som driver ett lukrativt, men mystiskt, bolag som utger sig för att jobba med AI. Det leder duon till en misstänkt kupp mot världens största AI- och kryptonätverk, Bittensor, som flera tidigare KTH-studenter kan kopplas till. “Vi utgick egentligen från att hitta företag i Sverige som gått från ingenting till att omsätta mycket stora belopp och hittade det här företaget som vi blev nyfikna på”, säger Jens Nylander. I och med den snabba teknikutvecklingen kring AI blir det svårare och svårare för journalister, och allmänheten, att förstå vad techbolag faktiskt arbetar med, resonerar han. I arbetet med granskningen reflekterade Jens Nylander över att det tycks ha skett ett skifte i hur företag, genom media, väljer att nå ut till allmänheten. “Förr i tiden ville man prata om sina företag för att man tyckte att det gav en möjlighet att nå ut och att man tyckte om att möta allmänheten. Nu är det lite mer tillbakadraget tycker jag.” Han ser en trend av att vissa företag inte vill prata med media om de inte kan kontrollera vad som skrivs. Man vill prata om det som är bra, men inte om det som är dåligt, konstaterar Jens Nylander. “Man tycker att ingen har rätt att få reda på vad man sysslar med. Men företagande handlar ju om transparens. Privata företag behöver ju inte tala om vad de omsätter och så, men de bör tala om vad de håller på med”, säger han. HOPPAS PÅ MÅNGA FLER PROGRAM Jens Nylander och Emil Hellerud jobbar nu med en gedigen research kring fler samhällsrelaterade problem, enligt Jens Nylander. Och även i de kommande granskningarna kommer avancerad teknik att användas för att hantera “extrema datamängder”. Just nu står det klart att det blir minst ett till avsnitt. Men hur många det blir får framtiden utvisa. “Jag fortsätter gärna att göra det här med Emil och Kalla Fakta och jag hoppas att tittarantalet finns där”, säger Jens Nylander. RULLAR PÅ MED NYA SATSNINGEN Parallellt med de journalistiska åtagandena driver Jens Nylander SaaS-bolaget The Intelligence Company, som sysslar med kreditupplysningar och nyligen tog in 25 miljoner kronor från investerarna Patrick Söderlund, Jacob de Geer och Hjalmar Winbladh. Under 2025 är målet att The Intelligence Company ska nå en ARR (årliga återkommande intäkter) på 6 miljoner kronor. Under 2026 är målet att nå 20 miljoner kronor. “Man brukar säga att SaaS-bolag ska ta tre gånger omsättningen varje år, sen kommer ett Lovable då och då som kan förstöra tillvaron”, säger Jens Nylander skämtsamt. “Alla kan inte vara Lovable, men att växa tre gånger om är ganska bra. Vårt fokus är att skapa den omsättningen och det är ingenting som har ruckat upp den resan om man säger så. Allt går som det ska” Och ni har inga planer på att ta in mer pengar på kortare sikt? “Nej, nej, vi har jättemycket pengar kvar. Alltså vi bränner otroligt lite pengar jämfört med andra”, säger Jens Nylander och fortsätter: “Vi vill inte mötas av den här startup-mentaliteten av att man ska bränna slut på det man fått så fort som möjligt och försöka få tillväxt och att det sen inte går som planerat och så tvingas man göra en downturn. Det är inte min grej. Om vi ska ta in mer pengar ska vi vara klara med vad vi ska ha dem till.” LÄS MER: Kraschen brännmärkte Jens Nylander i 10 år – “I Sverige är en konkurs nästan något kriminellt”