“Bonniers nya digitala förlag rivstartar – med ett plagiat!” Så börjar inlägget på Linkedin som kommer från Alex Dominici, konsult för ljudbokstjänsten Storytel, och som regelbundet tipsar om podcasts i SVT:s morgonsoffa. En bokfejd har inletts mellan rivalerna Storytel och Bouq. Det hela handlar om att Bonniers digitala förlag Bouq Publishing precis har gått ut med en storsatsning på bokserien “Henrietta” som släpps i november. Boken är till synes väldigt lik Storytel Originals “Herta”, som skrivs under pseudonymen Anna Sundbeck Klav. “Det är ganska vanligt i vår bransch att man kopierar varandra lite, men det här var ett så flagrant exempel att jag tyckte det behövde uppmärksammas. För en författare måste det kännas ganska speciellt när bokbranschens Goliat knycker ens idé sådär bara”, säger Alex Dominici till Breakit. I Storytel Originals beskrivning av bokserien Herta framgår det att tidsepoken är 1910, att bondpigan Herta lämnar bondgården i Östergötland och tar jobb som sjuksköterska, och träffar en “stilig dansk läkare”. I Bouq Publishings beskrivning av sin bok om Henrietta framkommer det att årtalet är 1918, sjuksköterskan Henrietta Bergström är nyutexaminerad, börjar jobba på Barnsjukhuset och möter en “stilig dansk läkare”. Boken Herta är skriven av författaren Anethe Bergendahl som har gjort flera andra böcker för bland annat Saga Egmont, Vibery Audiobooks och Gyldendal Astra. Och så här ser omslagen ut. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/1a4f8b2978759cd3ccb54fe29493ee7d.jpeg] Storytel Originals Herta och Bouq Publishings Henrietta. Foto: Storytel Lisa Ragvals är förlagschef på Storyside, förlaget som ger ut Herta. Hon är just nu på Bokmässan och nåddes precis av nyheten om Bouqs nya bok. “Vi blev förvånade. De har prickat in alla ingredienser som vi har, beskrivningen är så lik vår bok”, säger hon. Hon berättar vidare att första boken om Herta kom 2021. Bonnier lanserade förlaget Bouq Publishing så sent som i januari 2025 och har under året släppt runt 20 serier i Sverige. “Herta är verkligen en stor favorit hos oss och vi får hela tiden frågor om när den kommer i tryckt form. Vi är väldigt stolta. På sätt och vis är det kul att andra också tycker att det verkar vara den perfekta serien, men det blir ju inte nytänkande.” Även författaren, som alltså skrivit under pseudonym, har nåtts av nyheten. “Vi står på författarens sida såklart och hon delar vår förvåning.” Kommer ni vidta några åtgärder? “Nej, jag är mest nyfiken på vad de svarar. Hur de tänker. Storytels Originals har funnits sedan 2016, det här är en av Bouqs första titlar. Hur kommer utgivningen se ut framåt?” Breakit har under dagen sökt Bouqs tillförordnade förlagschef Andrea Gruvall. Till slut är det förläggaren Oskar Törnström som svarar via mejl. “Den första delen i serien är långt ifrån färdigställd. Att det första omslaget skulle påminna om en liknande serie är i sig inte så konstigt. Vi vet att konsumenterna söker efter berättelser med tydlig genretillhörighet", skriver han. Kommer ni förändra något efter kritiken? "Författaren jobbar fortfarande med den första delen." På frågan om det är Bouq som lagt ut uppdraget på författaren Anethe Bergendahl så svarar de inte. BOUQ TAPPADE SIN FÖRLAGSCHEF När Bouq lanserades i januari gick man ut med att hela Bookbeats utgivning skulle flyttas över till Bouq. Rebecka Leffler utsågs till vd och förlagschef – men det blev bara en nio månader lång sejour. I september gick hon över till vd-rollen på Harper Collins i Norden. “Jag fick ett erbjudande om den här nya tjänsten som jag valde att tacka ja till. Det fanns inget annat bakom mitt beslut", skriver Rebecka Leffler i ett sms till Breakit. Storytels Alex Dominici hoppas man nu att den här händelsen kan få branschen att samlas kring en bredare diskussion. “Största bekymret är kanske att sådana här tilltag är väldigt kortsiktiga och inte tjänar läsarna”, säger han och fortsätter: “Det sänder ut en signal om att digital utgivning saknar kreativitet, att vi nått ett slutmål där alla samlas kring en väldigt specifik typ av innehåll. Jag tror det är tvärtom – det finns publik för en stor mångfald av digitala böcker, om förlagen bara vågar fälla upp skygglapparna.”