Sociala medier må vara något som präglar mångas vardag, men det finns vissa plattformar om det svenska folket inte riktigt gillar lika mycket längre. Av alla svenskar som använder internet så använder 92 procent sociala medier varje vecka, och 85 procent varje dag. Detta är alltså i år. Av dem använder 15 procent X, det vill säga tidigare Twitter. Det är ett tapp från 18 procent under 2024. Det står klart när Internetstiftelsen nu släpper sin årliga rapport “Svenskarna och internet”. Tittar vi tillbaka till fjolårets upplaga av rapporten framgår det att 20 procent av svenskarna använde plattformen under 2023, 18 procent under 2022 och 19 procent under 2021. “Antalet som använder X, eller Twitter som det hette innan, har varit ganska stabilt under många år. Det är först nu som vi ser en påtaglig minskning, jämfört med tidigare, och vi har därför velat undersöka vad det beror på”, säger Måns Jonasson, internetexpert på stiftelsen bakom rapporten. Faktum är att X är det sociala medie som minskar mest i Sverige i år. Även Be Real minskar och används nu av endast tre procent, ett tapp från 5 procent under förra året. (Läs mer om när Breakit testade appen här). Tillbaka till X. Det finns flera anledningar till att allt fler har valt att göra en sorti från plattformen. Men en av de främsta orsakerna är tydlig: att Elon Musk tagit över. “Ett av de vanligaste skälen är att Elon Musk numera äger plattformen och vad det har inneburit. Ett meningslöst och stötande innehåll med inslag av högerextremism har också lett till att man slutat använda X/Twitter. Likaså att det var ett hårt och skrikigt samtalsklimat”, står det i rapporten. “Att man tyckte att X/Twitter var ointressant eller att man helt enkelt tröttnade är också något som nämns ofta”, heter det vidare. Elon Musk tog över plattformen under hösten 2022. Men det var inte endast förvärvet i sig som skapade rubriker – utan även den turbulenta övergången som det innebar. Bland annat la miljardären ut en video där han bar in vad som tycktes vara ett handfat på dåvarande Twitters högkvarter i Kalifornien. Budskapet och ordvitsen löd: ”Let that sink in.” Ett tag därefter släpptes Donald Trump in på plattformen igen och han gjorde sitt första inlägg (efter sin comeback) i augusti 2023. Läs mer: Trump: Murdoch ska (nog) vara med och köpa Tiktok Läs mer: De slängs (av misstag) ut från Instagram – AI kritiseras: “Helt sjukt”