Jag minns en vd som jag tränade inför en intervju. Hon hade en idé som verkligen gjorde skillnad, men när kameran kom fram ville hon kliva åt sidan. ”Det handlar inte om mig, det handlar om vår idé”, sa hon. Det lät ödmjukt, men det var också helt fel. För en idé bär inte sig själv. Den behöver en företrädare. Som startup-grundare är det du. Ditt engagemang avgör om investerare, kunder och medier ser potentialen. Människor bygger tillit genom människor, inte logotyper. Vi vill veta vem du är, varför du brinner för frågan och varför vi kan lita på dig. > Människor bygger tillit genom människor, inte logotyper Här finns det mycket att lära av politiken och civilsamhället. Där har man länge förstått att en idé behöver mer än en powerpoint. Den behöver människor som bär den, som kan formulera sitt varför, knyta det till samtidens frågor och visa hur det hänger ihop med något större. Men framför allt behöver den en företrädare som människor kan lita på. Tillit handlar inte bara om vad du säger utan om att andra uppfattar dig som trovärdig när du säger det. Som grundare är det du som är beviset på att idén är värd att satsa på. Och när du dessutom säljer in något nytt, något som människor inte riktigt kan föreställa sig än, blir det ännu viktigare att du kan levandegöra det. Att du gör idén begriplig, visar hur den används och vilken skillnad den kommer att göra. Det är inte ytligt personligt varumärke. Det är ledarskap. Så hur gör du för att börja? Här är tre konkreta actions: * Hitta ditt varför Fundera på varför du gör det här. Vad i din bakgrund gör dig trovärdig? Skriv ner tre saker som visar varför just du är rätt person att driva idén vidare och låt det genomsyra varje pitch och intervju. * Träna kort och ofta Vänta inte på nästa pitch eller poddintervju. Testa dina budskap i vardagliga möten, på fikarasten eller i en Slack-tråd. Ju oftare du övar desto mer naturligt blir det, och desto tryggare står du när frågorna blir skarpa. * Gör idén begriplig Visualisera det du erbjuder. Måla upp en bild för mottagaren: vem som använder din tjänst, hur den löser problemet och varför den behövs nu. Ju mer konkret, desto lättare för andra att förstå potentialen. De grundare som lyckas i medier och inför investerare är inte alltid de som har bäst idé, utan de som vågar vara rösten för den. Även den mest briljanta startup-idé behöver någon som bär den. Och just nu är det du. JENNIE ZETTERSTRÖM, kris- och mediehanterare, aktuell med boken Intervjun – tala framgångsrikt med journalister och media