Ingrid von Konow ska lyfta digitala läxhjälpen hos My Academy

Breakit - Ingrid von Konow ska lyfta digitala läxhjälpen hos My Academy
Ingrid von Konow är ny vd på läxhjälpsbolaget My Academy. Foto: Pressbild
Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

My Academys nya vd Ingrid von Konow tror att läxhjälp digitalt om några år kommer stå för majoriteten bolagets omsättning.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Det var tack vare rut-avdraget som läxhjälp som bransch uppstod, men det är också på grund av det som den digitala läxhjälpen har halkat efter i Sverige. Det tror läxhjälpsföretaget My Academys nya vd Ingrid von Konow, som började i rollen så sent som igår, måndag.

“Läxhjälp digitalt är fortfarande en outvecklad marknad i Sverige, det är ett spännande område med stora tillväxtmöjligheter”, säger hon och fortsätter:

“Rut-avdraget gällde bara om man träffades i hemmet, inte digitalt eller utanför hemmet, därför var det tidigare svårt att priskonkurrera med en digital tjänst. Nu har vi nya förutsättningar att faktiskt erbjuda digitala tjänster”, säger hon.

Hennes första uppgift som vd för företaget, som bland annat har Gullspång invest och H&M:s vd Karl-Johan Persson bland ägarna, blir att tillsätta en ny ledningsgrupp med "stark digital kompetens". En ny finanschef, marknadschef och digital utvecklingschef ska rekryteras.

Även Ingrid von Konow är en strategisk digital rekrytering för bolaget. Hon har mångårig erfarenhet av att jobba med digitala medier och med digital affärsutveckling, bland annat från Metro International, Groupon och Bonnier Growth Media.

Närmast kommer hon från rollen som operativ chef på MTG:s digitala accelerator MTGx. En erfarenhet hon tar med sig därifrån är bland annat hur man kan använda olika sorters betalningsmodeller.

“Prenumerationsmodellen är väldigt effektiv. Tittar man utanför Sverige så är det en vanlig betalningsmodell för läxhjälp”, säger hon.

En annan sak är hur man kan jobba med rörligt material.

“Jag fick även möjligheten att följa Youtubenätverket Splay på nära håll och såg effekterna av att jobba med influencers, det är ett jättespännande sätt att inspirera och nå ut på”.

“Vi kommer komma ut med mycket native-innehåll under hösten och Youtube är en bra distributionskanal för det”, säger hon.

Idag står My Academys digitala verksamhet för 5-10 procent, men om några år tror Ingrid von Konow att den kommer att stå för majoriteten av omsättningen.

Den analysen grundar hon delvis på hur det ser ut internationellt.

“Om man tittar utanför Sverige, framförallt i USA och i Asien, så ser man att läxhjälpsbranschen exploderar och framförallt växer väldigt fort vad gäller digitala tjänster”.

Breakit har tidigare skrivit om Alma läxhjälp, som lanserat en marknadsplats för läxhjälpare och läxläsare.

Men enligt Ingrid von Konow är konkurrensen på området i Sverige “minimal”.

När rut-avdraget avskaffades tappade My Academy ungefär hälften av sina kunder, något som Breakit kunde berätta i januari. Omsättning minskade samtidigt med 21 procent till 49 miljoner kronor under 2015.

Enligt Ingrid von Konow har i princip lika många kunder som man tappade nu kommit till igen.

Vad finns det för svårigheter med att få folk att anlita läxhjälp digitalt?

“Det ligger absolut inte hos eleverna, utan det handlar snarare om att föräldrarna funderar på hur det ska gå till”, säger hon.

Läs fler artiklar
LÄS MER