Sjöfarten är en utsläppstung industri som står för omkring 3 procent av världens totala koldioxidutsläpp. Men medan mycket av innovationsfokuset har legat på elektrifiering och att optimera de allra största containerfartygen, har en stor del av marknaden lämnats därhän. Närmare 90 procent av världens flotta består nämligen av små och medelstora fartyg som ofta saknar verktyg för att effektivisera sin bränsleförbrukning, enligt AI-bolaget Cetasol. Det är det här problemet som Göteborgsbolaget Cetasol siktar in sig på att lösa. Nu står det klart att bolaget tar in 2,3 miljoner euro, motsvarande cirka 27 miljoner kronor, i en såddrunda som leds av Backing Minds tillsammans med den franska fonden Shift4Good. Även den befintliga norska ägaren Sarsia, som investerade 2024, är med på tåget. Vad värderingen landar på uppger parterna inte. SKA LEDA TILL BESPARINGAR PÅ UPPEMOT 25 PROCENT Cetasols produkt, Ihelm, är en AI-plattform som installeras på fartygen. Genom att samla in realtidsdata skapas en digital tvilling av fartyget, vilket gör det möjligt för systemet att ge kaptenen konkreta rekommendationer för att köra mer bränslesnålt. Enligt bolaget kan deras lösning leda till besparingar på mellan 10 och 25 procent. Pengarna från rundan ska användas för att skala upp verksamheten globalt och stärka sälj- och marknadsinsatserna. Ethan Faghani, grundare och vd på Cetasol, menar att investeringen stärker tesen att bolagets lösning är efterfrågad. “Den här investeringen bekräftar att vårt arbetssätt för en mer kostnadseffektiv och hållbar sjöfart både behövs och uppskattas. Med stödet kan vi växa snabbare och bredare och leverera intelligenta lösningar till sjöfartsindustrin världen över”, säger han i en kommentar. Bolaget, som grundades 2020, omsatte ifjol 5,5 miljoner kronor med en rörelseförlust på 3,3 miljoner kronor. LÄS MER: AI-bibeln – 109 heta bolag som ska förändra världen (vertikal för vertikal)