“När experterna säger en sak så gör jag tvärtom. Jag vill utmana.” Mikael Nelderup vill förändra takbox-branschen – och öppna upp en helt ny möjlighet för e-handel. Hans uppfinning Twistboxes kan liknas vid en sovsäck: när den inte används så rullar du ihop den och stuvar in i garderoben. “Det här är ett världsunikt koncept. Nu handlar det om att åka jorden runt och visa upp produkten”, säger Mikael Nelderup till Breakit. Twistboxes toppar listan i Breakits rapport “Revenue Rocket” som det bolag som har haft allra störst procentuell tillväxt mellan 2023 och 2024. Bolaget hade en tillväxt på 981 procent i fjol, när de gick från 200.000 kronor i intäkter 2023 till 2 miljoner kronor. Rörelseförlusten landade på 1 miljon kronor. DELTOG I DRAKNÄSTET Det var för fem år sedan som Mikael Nelderup började bygga på sin lösning hemma i garaget i Västerås. “Jag undrade var alla takboxar förvarades när de inte användes för fjäll- eller sommarsemestrar.” Sedan 2023 har bolaget patent på designen och i fjol började man visa upp produkten för marknaden. Du kanske känner igen Mikael Nelderup från SVT:s Draknästet, som han dock fick lämna utan investering från drakarna. Men han fick någonting annat: PR och uppmärksamhet. Idag säljs takboxen i 30 länder. Twistboxes fungerar som så att botten utgörs av en stålplatta som är integrerad i boxen och går att fästa på alla takräcken. Du behöver alltså inga ytterligare adaptrar. När produkten rullas ihop så mäter den 35 centimeter i diameter och väger 16,5 kilo. Priset ligger på 9.995 kronor. Det stora värdet är att produkten kan skickas som ett vanligt postpaket. Vanliga takboxar av plast är stora och otympliga och passar inte lika bra för ändamålet. Här ser Twistboxes stora möjligheter att växa. “Jag har tidigare arbetat på XXL och vet hur svårt det är att sälja takboxar. Twistboxes håller sig dessutom till den övre skalan av packvolym med 520 liter”, säger Mikael Nelderup. Bland delägarna i Twistboxes finns, förutom grundaren själv, även Stefan Schörling som är grundare av Hasta Gård och e-handelsprofilen Fedja Porobic, som driver Porobic Group. “Vi producerade boxarna i Polen först, men har nu flyttat till en fabrik i Kina. Fabriken ägs sedan 25 år tillbaka av Stefan Schörling.” Nu ansluter även Jennie Högstedt Björk som styrelseordförande. Hon sitter idag i styrelsen för matthandlaren Rugvista och har tidigare varit vd för klädbolaget Odd Molly. “Det känns som att allt faller på plats nu.” Twistboxes har inte lagt ett öre på marknadsföring fram till dagens datum, enligt Mikael Nelderup. Det blir Fedja Porobic uppgift nu. “Jag vill bygga ett sexigt varumärke och älskar liksom den här biten att approacha marknaden på ett häftigt sätt.” JAPAN ÄR NYCKELMARKNAD Att satsa på hemmamarknaden Sverige har inte varit något alternativ, menar Mikael Nelderup. “Först trodde jag att takboxen var skandinavisk, att det bara var vi som var i behov av den. Men så är det verkligen inte. Sverige är en väldigt liten marknad. Nu går jag emot vad alla experter säger om att koncentrera sig på en marknad, jag går min egen väg och kommer satsa på Japan, Kanada och Tyskland bland annat.” Japan är en enorm marknad, menar han. “Japanerna bor på minst yta i världen och campar dessutom mest i hela världen. Det är tre års väntetid bara för att få checka in på en camping för det finns så få sådana platser. Så här har vi ett jätteintresse och har pratat med många stora aktörer.” “De som bor i storstäderna som har bil är en helt outnyttjad målgrupp. Det är ett öppet spelbord.” Mikael Nelderup är idag bolagets ende anställd och han beskriver sig själv som en “vaktmästare” – som arbetar både som vd och säljare. “18 AI-assistenter arbetar för oss som ständigt kontaktar nya kunder. Det sker dygnet runt via mejl. Dessutom har vi automatiserat alla onboarding-processer för återförsäljare att bli en partner med Twistboxes.” Mikael Nelderup berättar vidare att han vill kunna omsätta 100 miljoner kronor utan anställda. Men är det rimligt? Hur länge kan det vara så? “Jag har byggt företaget så att jag klarar det själv. Vi kan ta in kunder från hela världen, men vi är lite tidiga vad gäller detta och alla har inte riktigt anamma det än och vågar därför inte signa upp. Det är där jag kommer in i bilden och får följa upp med den personliga kontakten.” “Men med tiden kommer detta till stor del vara vår införsäljning.” FINNS HOS DECATHLON Twistboxes försöker nu med hjälp av sina sociala medier att hitta butiker med e-handel som vill vara med och sälja framåt. Två stora återförsäljare har redan landat: Clas Ohlson och Decathlon. “Vi finns hos Decathlon i 29 länder i Europa och lanserar i Asien i höst. Det känns ju häftigt.” Men man vill även visas upp hos exempelvis bilhandlare. “Den passar också jättebra i fysisk butik så att man verkligen ser hur liten den är ihoprullad." Hur tänker du med priset på produkten? “Svenska Thule har 50 procent av världsmarknaden. Så vi har tänkt så att vi lägger oss några tusenlappar under Thule. Vi vill nischa oss som ett high end-brand, och det är en prisbild som är överkomlig för den storleken på box.” Takboxar i plast är så himla vanligt. Möter ni utmaningar i att få människor att lämna de “gamla” takboxarna bakom sig? “Ja, alltså vår största utmaning idag är att lära kunden att Twistboxes fyller exakt samma funktion som de traditionella gamla takboxarna gör. Vi behöver berätta om våra nya funktioner och platsbesparingen.” Mikael Nelderup tror att plastboxarnas dagar är räknade. “Jag ger kunderna fem år, sen tror jag inte att någon kommer köpa en låda av plast att ha på biltaket längre.” LÄS MER: Revenue Rockets 2025 – 27 stekheta uppstickare