“Jag är i sluttampen av en fyraårig trädgårdsmästarutbildning, efter att ha odlat ganska intensivt hemma i över tio år”, berättar Lotta Lundgren när Breakit når henne per telefon. Hon är framförallt känd som matprofil, författare, poddare med podcasten “Jordkommissionen” samt programledare för "Historieätarna" och “Noll stjärnor”, tv-program hon har tillsammans med maken och författarprofilen Erik Haag. Hon är även något av en profil på sociala medier, och följs av nästan 82.000 användare på Instagram. Under utbildningen som nämndes ovan har hon särskilt lärt känna en av klasskamraterna: Helena Hesselman Larsson, som sedan omkring tio år tillbaka är kreativ chef på skönhetsbolaget Björk & Berries. Hon har även bakgrund som produktchef på Byredo, grundat av basketspelaren Ben Gorham, och som under 2022 köptes upp av jätten L’Oréal i en affär som värderade Byredo till motsvarande 10,5 miljarder svenska kronor. “Vi blev jättepolare och båda blev väldigt förälskade i ett trädgårdsverktyg som fanns i ett begränsat antal exemplar på skolan”, säger Lotta Lundgren om relationen till Helena Hesselman Larsson. Det fanns bara ett problem. Verktyget, en renskrok, hade slutat tillverkas för länge sedan. “Antagligen för att det är ett så allsidigt verktyg som ersätter så många andra verktyg. Det är inte så en modern produktportfölj ska fungera idag, utan det behövs många olika produkter, för att det ska bli en bra försäljning.” Duon såg sin chans och grundade bolaget Häxkraft, och har därigenom utvecklat vad Lotta Lundgren menar är en “förbättrad version” av verktyget. “Idag kan man skicka ett verktyg till Kina och få en exakt kopia tillverkad till ett väldigt billigt pris. Men då måste man köpa 5000 stycken. Det har vi inget intresse av, så istället tillverkar vi produkten i Sverige och i liten skala till att börja med”, säger hon och berättar att grundarna gick in med 12.500 kronor vardera i bolaget när det grundades i fjol, och att försäljningen startade i mars i år. Exakt vad omsättningen och rörelseresultatet väntas landa på i år är oklart, enligt Lotta Lundgren, men hon berättar att företaget sedan lanseringen har sålt för omkring en miljon kronor. “Det är ingen jättemarginal på verktyget, men det blev ändå lite pengar över i kassan för att bredda sortimentet under sommaren”, säger Lotta Lundgren. Bland annat tog duon fram olika växtgödningar och en trädgårdshandske. Du har många bollar i luften samtidigt. Hur hinner du med bolaget också? “Jag jobbade klockan fyra inatt, om jag säger så”, säger Lotta Lundgren och skrattar. “Jag hinner inte med att ha vänner och sånt där. Och maten är inte lika ambitiös här hemma som den brukade vara, enligt barnen. Städa har jag inte gjort sedan i våras, men det är så det är.” Hur viktigt är ditt eget varumärke, med dina följare på Instagram och det faktum att du är en tv- och podd-profil för verksamheten? “Det är fullständigt nödvändigt. Jag har gjort två eller tre Instagraminlägg för att marknadsföra bolaget sedan vi startade. Då har vi sålt ut hela lagret på varenda grej”, säger Lotta Lundgren. “Men vi är för små för att använda den kraft jag verkar ha, för vi köper in för små volymer. Men nu är det så här vår verksamhet ser ut och den får växa jättelångsamt, och vi vill inte ta in några investerare som kliver in och bestämmer." Häxkraft är långt ifrån den första uppstickaren inom nischen. Willab Garden, New Botanic, Garden Glory och by Benson är några av aktörerna som brutit igenom bruset. Ni har inga planer på att öka tempot framöver för att kunna ta marknadsandelar, och inte bli omsprungna av konkurrenter? “Jag erkänner inte konkurrens som ett fenomen. Jag tror att vi som jobbar i trädgård och med odling är mer som kollegor. Olika aktörer kan samexistera. Jag försöker ju ta fram grejer som de idag inte säljer och vi pratar just nu med ett annat företag i branschen om att samarbeta och göra en gemensam produkt”, säger Lotta Lundgren. “Alla i branschen jobbar för en och samma sak, att människor ska bry sig om växter, odling och att ha fina trädgårdar. Det är en så positiv kraft faktiskt för människor och för samhället.” Så ambitionen är inte att bli ett riktigt stort bolag? “Det är jag inte ett dugg intresserad av. Jag är naturligtvis noga med att ha en sund ekonomi. Men jag är själv jävligt billig i drift. Det här företaget ska ju såklart tjäna pengar så att vi på sikt kan ta ut en inkomst. Men vi tänker inte bli skitstora och kommer inte att behöva anställa jättemånga och få en superstor apparat som känns jättebesvärlig.” “Men vi har inte bråttom. Vi har andra jobb på sidan av och inkomster. Vi ska bygga det här företaget långsamt och utifrån vår ideologi om hur ett entreprenörskap ska göras och vara.” Hon kommer tillbaka till att lagren är små och snabbt säljer slut. “Det är ju ett misslyckande. Men vi vill inte hamna i en situation där vi köper på oss för stora lager som kanske inte säljer slut. Samtidigt är det ju kul att målgruppen gillar det vi gör. Och det hjälper lite, måste jag faktiskt säga att jag har 15 år bakom mig i reklambranschen. Det underlättar ju”, säger Lotta Lundgren. Marknadsför ni främst genom ditt eget Instagram-konto, eller hur ser strategin ut? “Nej, vi har bara det. Och så min podd, såklart. Men vi hör också att kunder fått produkterna rekommenderade av personer de känner, vilket är självklart väldigt viktigt för oss. Alla har inte så tur, men det har vi haft.” Läs mer: Här är tv-paret Brita Zackari och Kalle Zackari Wahlströms alla bolag – och så går de Läs mer: Så mycket betalar e-handlarna sina anställda – här är hela listan