Att effektivisera sin arbetstid med hjälp av AI har blivit allt vanligare. Men problemet med generella språkmodeller är att de inte känner till företagens unika förutsättningar. Därför tränade Staria – som under 22 års tid utvecklat system för att strömlinjeforma varje del av en finanschefs vardag – en egen lösning för sina anställda. ”För några år sedan bestämde vi oss för att bli tidiga med att bygga användarcase för AI-språkmodeller inom finansbranschen. Vi jobbar i en bransch med mycket konfidentiell information. Därför skapade vi StariaMind – en stängd miljö där vi kan skapa nya AI-agenter på bara några dagar”, berättar Joonas Sipola. EFFEKTIVITETEN RUSADE MED STARIAMIND AI-assistenten StariaMind blev en stor intern succé på bolaget. De anställda kunde lita på att modellen var tränad med relevant data, och att bolagets samlade kunskap fanns att tillgå på ett enda ställe. Effektiviteten sköt i taket. LÄS MER: Upptäck Starias skalbara CFO Office-lösningar som hjälper er att växa tryggt ”Jag tycker att man måste gå ifrån tanken att människor kommer att förlora sina arbeten på grund av AI. I stället bör vi lyfta hur snabbt och smidigt ens nuvarande arbete kan bli med hjälp av en bra AI-modell. De manuella och repetitiva uppgifterna som ingen gillar kan den hantera i stället. Dessutom mycket snabbare och med högre kvalitet.” ”JAG TROR INTE PÅ ATT ANVÄNDA EN GENERELL AI I ARBETET” Utvecklingen av StariaMind har varit ett unikt projekt där bolaget ständigt lär sig nya användningsområden i allt snabbare takt. Framöver vill Staria gärna använda denna kunskap för att hjälpa kunder att utveckla liknande system. ”Det här projektet handlar inte bara om våra egna behov – vi har utvecklat det för att ge andra företag möjlighet att använda sin data på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Jag tror inte på att använda en generell AI för att göra arbetet enklare. Om du frågar en vanlig språkmodell om hur den skulle skapa en faktura så har den ingen kontext, den vet inte specifika fakturaregler för olika länder. Sedan finns det inga garantier för att informationen inte läcker på något sätt, eller att AI-modellen inte hallucinerar. Men genom att träna en AI med bra intern data så kan alla företag få en chattbot som är skräddarsydd för verksamheten. Dessutom minskar säkerhetsriskerna eftersom all data stannar i företagens egna IT-miljöer” SÅ HJÄLPER STARIA BOLAG I ALLA STORLEKAR Staria har idag verksamhet i sju länder, och erbjuder sin skalbara lösning till bolag av alla storlekar. Staria stöder internationella bolag med tillväxtambitioner genom CFO Office-lösningar, som innefattar allt från ekonomi- och lönetjänster till moderna affärssystem och BI- och planeringslösningar. * För startups Staria kan hjälpa er att bygga en stabil ekonomisk grund, med effektiva processer för kassaflöde, finansiell styrning och regelefterlevnad. * För scaleups Integrera verksamheter, navigera komplexa finansiella krav i flera länder och förbereda er för nya marknader. * För etablerade bolag Optimera en global verksamhet med effektivare koncernrapportering, smidig regelefterlevnad och realtidsinsikter som stödjer internationell tillväxt och kraven som ställs på börsnoterade bolag. MISSA INTE NORDIC NETSUITE SUMMIT 2025 Välkommen till årets viktigaste mötesplats för ekonomichefer, tillväxtdrivna ledare och NetSuite-användare den 21 oktober. Ta del av insiktsfulla presentationer från bland annat NetSuite, RELEX Solutions, Qbtech, PSV Glass. Säkra din plats idag!