Många av världens största techbolag lanserar nu nya shoppingfunktioner riktade till konsumenter online. Enligt Retailbarometern har fenomenet fått fotfäste det senaste året, då hela 31 procent av svenska konsumenter säger sig ha använt AI-modeller för att underlätta sin shopping. Men hur används tekniken av era kunder och varför? * Drygt hälften (51 procent) av svenska konsumenter säger att AI-assistenter ger dem inspiration för val av till exempel kläder och recept för måltider snabbare än andra kanaler. * Ännu fler konsumenter (54 procent) hävdar att AI-assistenter hjälper dem att sålla bort onödig information när de söker efter produkter och tjänster. * Trenden är tydlig: Internet har blivit en tätbefolkad anslagstavla och konsumenter vill att shopping ska bli smidigare igen. Här kommer AI, och er egen kundresa, in i bilden. FÖRBÄTTRA TILLVÄXT OCH KONVERTERING MED HJÄLP AV AI AI kommer att innebära enorma förändringar för handeln – likt datorn, internet och smartphones. Men även dessa tekniska milstolpar lanserades med mer hype än substans. Så hur kan företag använda AI för att skapa konkret värde för sin verksamhet redan idag? En AI-modell är endast så bra som den data den matas med. Och den bästa datan är den som kunderna producerar varje gång de väljer att handla hos er. Få fler insikter för att förstå era kunders behov. Läs Retailbarometern här! Därför har Adyen utvecklat en AI-modell, Adyen Uplift – tränad på flera miljarder transaktioner – för att bättre förstå hur era kunder vill handla, vad som krävs för att maximera konvertering i er checkout, samt hur ni minimerar era transaktionskostnader vid varje köp. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/86b924ea5bb2c9308445bfd45e0b06bd.png] Adyen Uplift. I takt med att AI-agenter och AI-assisterad shopping introduceras till handeln löper handlare risken att fler externa aktörer tar sig in i flödet av pengar för produkter och tjänster. Att säkerställa en optimerad konvertering, utan ökade transaktionskostnader på grund av fler aktörer i kundresan, är därför viktigare än någonsin. AI ÄR BEDRAGARNAS BÄSTA VÄN OCH FIENDE Bedrägerier utgör en betydande utmaning för svenska konsumenter och har en direkt inverkan på deras digitala kundresa. Enligt Retailbarometern är oron för bedrägerier påtaglig och påverkar konsumenternas val av betalmetoder och hur de väljer att lagra data: * Cirka 24 procent av konsumenterna undviker att låta deras dator eller telefon lagra kortuppgifter på grund av risken för bedrägeri. * Samtidigt säger 23 procent att de är tveksamma till att använda nya digitala betalmetoder (som mobila plånböcker eller köp via faktura) av rädsla för bedrägerier. * En av fem svenskar föredrar att handla i fysiska butiker på grund av oro för bedrägerier online. ”Denna data understryker vikten av att e-handlare investerar i robusta säkerhetslösningar och tydlig kommunikation kring säkerheten i deras checkout. Detta är avgörande för att bygga det förtroende som krävs för att guida kunden till ett avslutat köp. Med hjälp av Adyen Uplift kan handlare identifiera och blockera bedragare enklare, snabbare och med hänsyn till de riskinställningar som samtidigt optimerar antalet legitima kunders konvertering i kassan”, säger Tobias Lindh, vd för Adyen Norden och Baltikum. MÖJLIGGÖR SÖMLÖS HANDEL MELLAN OLIKA KANALER MED AI Begreppet omnikanal har varit handelns hetaste fenomen i över tio år. Kunderna har länge uppskattat tjänsterna som bäst exemplifierar vad sömlös handel mellan e-handel och fysisk butik innebär. I årets Retailbarometer framgår det tydligt att det som kunderna tidigare uppskattat numera framstår som ett krav: * Varannan svensk konsument (50 procent) säger sig vara mer lojal till ett varumärke som erbjuder köp och hemleverans av varor som är slut i butik. * En majoritet av konsumenter (55 procent) föredrar varumärken som tillåter köp online och retur i butik. Dessa två omnikanalfunktioner möjliggörs bäst av att samla sin betaldata på samma plattform. * Det är även möjligt att förenkla kundresan mellan kanaler med moderna betalfunktioner som betallänkar. De möjliggör för kund att påbörja sitt köp i butik och slutföra när de kommer hem. ”Genom att förstå hur konsumenter kan och vill handla med ny teknik kan er verksamhet möta och överträffa deras förväntningar. Detta bygger i sin tur lojalitet och driver tillväxt”, avslutar Tobias Lindh. Läs Retailbarometern här för fler insikter som hjälper er att förstå era kunders behov och beteenden, idag och i framtiden. I ett nytt avsnitt av Breakit Podcast pratar Breakits Stefan Lundell med Adyens Tobias Lindh om de hetaste trenderna inom betalningar, varför Tobias dissar allt snack om "butiksdöden" och hur han handplockades av grundarna för att bygga upp en av världens största betaljättar, Adyens verksamhet i Norden. Lyssna på avsnittet här.