Kanske var det tidigare statsministern Sanna Marin i sin läderjacka eller så var det den gemensamma Nato-ansökan. Eller var det kanske KAJ:s framgångar i Mello? Oavsett vad så är det något som har förändrats för finländska företag i Sverige. Vi har blivit mer framgångsrika än tidigare. Under de år jag jobbade på Telia lärde jag mig snabbt att allt var mycket större i Sverige än i Finland: Omsättningen var ofta dubbelt så hög, marknadsföringsbudgetarna mångdubbla – och atmosfären var full av möjligheter som vi inte var vana vid. På juristfirman Fondia såg jag samtidigt hur svårt det kan vara för finländska företag att bygga en långsiktigt hållbar tillväxt i Sverige. De ville och kämpade och ibland lyckades de ändå någorlunda, men jag kände att det var någonting som saknades. Mitt intresse för fenomenet försvann inte när jag bytte jobb till konsultbolaget Greenstep, tvärtom. År 2019 startade jag podcast-serien ”Lyckas i Sverige!” tillsammans med Finsk-svenska handelskammaren. Syftet var just att prata om hur man som finländskt företag skulle kunna lyckas i Sverige. Där och då var finländska företag med över en miljon euro i omsättning i Sverige fortfarande väldigt sällsynta. För några år sedan fördjupade jag mig ytterligare i ämnet när jag skrev en vetenskaplig artikel vid Tammerfors universitet. Min forskning visade att den viktigaste framgångsfaktorn för finska företag att lyckas i Sverige är att hitta en bra vd som känner till marknaden i Sverige och har ett bra nätverk. Det näst viktigaste är att man ska våga investera stort eller agera på ett kreativt sätt och våga bryta mönster – och ta det bästa av den finska affärskulturen och gifta ihop med den svenska. De som lyckas med båda dessa blir nästintill oslagbara. Men det är inget som sitter i ryggmärgen för finska företagare och företag. Men nu har spelplanen förändrats. MISSA INTE MÖJLIGHETEN Svenska ledare, entreprenörer och investerare – ni har en unik möjlighet just nu. Allt fler finska bolag är redo att växa i Sverige, och vi kommer över viken med starka produkter, ärlig affärskultur och en hunger efter samarbete. Vi kanske är lite annorlunda – mer raka, mindre yviga – men vi är också extremt pålitliga, uthålliga och lösningsorienterade. Vi har finska sisu. För att lyckas fullt ut behöver vi er. Ni kan öppna dörrar, dela nätverk, investera, samarbeta – och samtidigt vinna stort själva. Finska bolag är ofta stabila, långsiktiga och tekniskt starka. Tillsammans kan vi bygga något som är större än summan av delarna. Så nästa gång du träffar en finsk kollega eller får ett samtal från ett finskt bolag – våga tacka ja. Våga hoppa ombord på framgångsresan. Vi är här för att stanna, växa och lyckas – inte bara bada bastu. Allt fler finländska företag lyckas bygga upp en framgångsrik verksamhet i Sverige – och de gör det i stor skala. Det finns massor av bra exempel. Advokatbyrån Roschier är ett av dem. De har lyckats sagolikt bra i Sverige. Enligt den tidigare vd:n på bolaget, Mikko Manner, började allt med att de rekryterade svenskar. Roschier har nu lyckats passera 100 miljoner euro per år i omsättning och de gör det dessutom lönsamt. Greenstep, bolaget där jag själv jobbar, har redan nått nära 100 miljoner i omsättning i Sverige och vi har en stark organisk tillväxtresa framför oss. Företaget Sinituote som säljer städprodukter erövrade svenska konsumenters hjärtan (och plånböcker!) genom att skapa kreativa och roliga städvideos på sociala medier. Att våga satsa på marknadsföring genom influencers är just ett exempel på den kreativitet som är en del av framgångsreceptet. Historiskt har det inte legat särskilt högt på agendan när finska B2C-företag tagit sig till nya marknader. Men Sinituotes unga vd Johanna Hamro-Drotz vågade utmana gamla vanor och belöningen blev att företaget blev det mest framgångsrika finska konsumentbolaget i Sverige sedan andra världskriget. Det är just den här attityden som behövs! Man skall inte (bara) lyssna på de gamla gubbarna och gummorna som viskar i ditt öra med tips och råd från en helt annan tid. Den unga generationen av entreprenör tar sig till Sverige med storm och med kreativitet de är beredda att erövra den svenska marknaden. Själv ser och hör jag att många fantastiska företag är på väg till den svenska marknaden. Min svenska vän Niclas Gottlieb säger också att svenskarna uppskattar den finska ärligheten och attityden. Tillsammans är vi starkare! TANJA PIHA, försäljningschef, poddare och skribent