Sanne Josefson har många strängar på sin lyra. Förutom att arbeta som influencer driver hon sedan 2013 egna modemärket Sanne Alexandra Stockholm. När märket 2023 lanserade kampanjen “Empower Her”, där kvinnors styrka och självkänsla hyllas, var tanken att det skulle vara ett isolerat koncept. Men det togs emot så bra att det även blev en podcastserie. Nu växer “rörelsen” även till ett nytt nätverk för kvinnliga entreprenörer med målet att ha regelbundna träffar i Stockholmsområdet. Startskottet går redan i eftermiddag klockan 16 på coworking-spacet 7A Strandvägen, där Sanne Alexandra Stockholm hyr en kontorsyta. “Nätverket är en förlängning av min Empower Her-podcast, men även en förlängning av 7A:s redan etablerade nätverk. Det blev en väldigt fin synergi”, meddelar Sanne Josefson, som håller på att förbereda det sista inför kvällen, via sms. Och det var faktiskt Elvira Mockberg, som driver klock- och smyckesvarumärket Mockberg, som lockade henne dit. “Anledningen till varför jag sitter här är ett möte mellan mig och Elvira, som också har kontor på plats. Vi träffades och utbytte erfarenheter kring att driva bolag när jag var i en tuff period.” Vad ska ni göra inom nätverket? “Entreprenörer kommer att få mötas, ställa ut sina produkter, pitcha sina företag eller idéer och på det sättet skapa nya samarbeten. Men också att få dela erfarenheter med andra. Jag vill bygga broar mellan entreprenörer och affärskvinnor.” Hon delar inte med sig av några inbjudna namn på listan, men det hintas om både investerare, kreatörer och företagsledare. “Bland utställarna finns Mockberg, Dashl och Beatastiftelsen för att nämna några exempel.” Kommer det vara investerare på plats? “Nyckelpersoner inom näringslivet helt enkelt.” Sanne Josefsons modebolag tappade intäkter i fjol, från 11,6 miljoner kronor till 9,6 miljoner kronor. Rörelseförlusten blev 1,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med minus drygt 300.000 kronor året före. Sanne Alexandra Stockholm har tidigare ingått i krisande Hubso, vars inriktning har varit att starta influencerbolag. I januari överlät Hubso hälften av sina aktier (25 procent) i Sanne Alexandra till Sanne Josefson – för 1 krona styck.