E-handlaren Lyko tycks ha mycket på gång. Så sent som i tisdags rapporterade Breakit att ingen mindre än prinsessan Madeleine (som i sammanhanget går under namnet Madeleine Bernadotte) på lördag ska infinna sig i Lykos flaggskeppsbutik i centrala Stockholm. Anledning: lanseringen av hudvårdsvarumärket Minlen, som hon startat tillsammans med skönhetsjätten Weleda. Lyko, som alltså är en av återförsäljarna av Minlen, har mer än så att stå i. Just nu gör e-handlaren en rekryteringsräd och ska tillsätta 60 nya heltidstjänster, främst tillsvidareanställningar, till bolagets lager som är beläget i Vansbro, Dalarna. “Vi har ungefär 350 anställda i Vansbro idag. Vi har fortsatt att automatisera lagret vilket ökar vår effektivitet. Men det krävs fortfarande ännu fler människor på plats, för vi hanterar stora flöden och vi ser att det kommer att öka framöver”, säger vd:n och grundaren Rickard Lyko till Breakit. “Hittills har det kommit in nästan 400 ansökningar, så det ser inte ut som att det kommer att finnas några problem med att hitta kandidater.” Vd:n har däremot ett annat huvudbry. “Det gäller att de som vi vill anställa, och som vill tacka ja till att jobba hos oss, kan ta sig till Vansbro eller att det finns bostäder däromkring. Bristen på bostäder är ett faktum i kommunen.” “Jag har pratat med kommunen om det här många gånger. Så man får hoppas att de gör något åt det och förbereder för framtiden. Vår plan är att fortsätta växa och expandera i Vansbro.” Hur ska ni säkerställa att ni lyckas anställa så många som ni behöver, om det är svårt att få tag i en bostad i området? “Vi har varit väldigt tydliga i rekryteringsanononserna och i ansökningsplatformen med vilka förutsättningar som krävs för anställningarna”, säger Rickard Lyko. “Ett HR-team från Stockholm lånade min minibuss igår för att åka till Vansbro för att stötta upp lokalt i processen. Alla är väldigt glada att ansökningarna strömmar in vilket ger mycket energi och alla hjälps åt för att lösa rekryteringsbehovet just nu.” Att anställa 60 personer ungefär samtidigt låter som ett stort projekt. Hur jobbar ni med onboarding? “Vi har en väl intrimmad onboarding och är vana att internt sköta allt från rekrytering till onboarding av säsongspersonal och här gör vi ingen större skillnad i hanteringen”, säger Rickard Lyko. “Det börjar med en e-learning och väl på plats finns sedan en tydlig plan med teamchefer, facket och skyddsombud för att alla ska få en bra start. Praktiskt är nya automationen väldigt enkel att hantera så uppstartsperioden är väldigt kort innan det kan vara med och bidra.” Under det andra kvartalet i år landade Lykos nettoomsättning till 939 miljoner kronor, en ökning med 6,8 procent från motsvarande period i fjol. Rörelseresultatet (ebit) uppgick till 31,7 miljoner kronor, en ökning från 6,8 miljoner kronor under samma kvartal förra året. Läs mer: Så byggde Anton Osika rätt team och kultur på Lovable Läs mer: Den tidigare vinstmaskinen vänder till förlust – vd-byte och varsel på LH Cosmetics