Det dröjde inte många timmar innan reklamkampanjen som Power släppte under onsdagsmorgonen möttes av en kritikstorm på sociala medier, vilket bland annat Aftonbladet och Resume har rapporterat om. Elektronikkedjan erbjuder vad som kallas för en “babybonus”. Kunder som blir gravida inom en viss period efter att de har handlat hos företaget ska få tillbaka hela beloppet i form av en bonus att shoppa för. Bolaget skriver i ett pressmeddelande att “initiativet kommer mot bakgrund av Sveriges historiskt låga födelsetal.” Det har alltså lett till att många höjt upprörda röster. Det gäller även i Breakits sfär. Träningsprofilen Joanna Swicas kommenterar Powers inlägg om kampanjen på Instagram med “Vem gav praktikanten fria tyglar?” I ett inlägg på Linkedin skriver Jonna Gustafsson, grundare av e-handelsraken Essnce, bland annat: “Jag förstår att varumärken vill skapa kampanjer som sticker ut. Men här känner jag att det blivit otroligt fel. Vad säger det om synen på kvinnor, graviditet och konsumtion? Hur känns det för alla som kämpar med ofrivillig barnlöshet att mötas av den här typen av budskap? Och varför ska just elektronikförsäljning kopplas ihop med landets födelsetal?”, skriver hon i inlägget. Hon kommenterar även det intyg om beräknat förlossningsdatum som Power menar att kunder måste visa upp, och hon undrar om det är lagligt att “belöna kunder ekonomiskt på villkoret att de kan uppvisa ett graviditetsintyg.” “Det känns både diskriminerande och potentiellt juridiskt tveksamt”, skriver entreprenören på plattformen. Breakit har varit i kontakt med Jonna Gustafsson som avböjer att uttala sig ytterligare. Läs mer: Minister skyller lågt barnafödande på dejtingappar – skapar “kortvariga” relationer