Det har gått sex år sedan Nick Holmsten lämnade jobbet som Head of music på Spotify. Sedan dess har han försökt liva upp Times Square i New York, men nu har han en annan sak på gång. I våras lanserade han Belong, en plattform som ska belöna “super fans”. SÅ FUNGERAR BELONG Bolaget beskriver sig själva som “den första underhållningsfokuserade utmanarbanken för generation Z” som kopplar betalning och lojalitet till musik: superfans belönas när de streamar, delar och handlar – och kan växla poäng mot access till exklusiva upplevelser, konsertbiljetter och merch. Affärsmodellen är transaktionsdriven: kort- och bankintäkter kombineras med provisioner på drops, biljetter och merch i appen. Belong beskriver sig som både bank och checkout (inklusive Belong-kort och Droplock i appen). Idén är att fans och artister ska tjäna på upplägget. För fansens del blir vinsten värde och förtur till nya släpp och för artister och rättighetshavare handlar det om direktförsäljning, bättre marginaler och skarpare efterfrågesignaler. STÄNGT FÖRSTA RUNDAN Nu har bolaget precis stängt sin första runda. På Linkedin skriver Nick Holmsten att de har tagit in 1,5 miljoner dollar, motsvarande ungefär 14 miljoner svenska kronor från bland annat riskkapitalbolagen Lakestar, Backwards Capital och Bell Partners. Med i båten finns även Voi-grundaren Fredrik Hjelm, Troy Carter, grundare av Q&A, och Majority-grundaren Magnus Larsson. “Vi är tacksamma över att ha ett så starkt team runt oss – som inte bara investerar – utan också bidrar med sin erfarenhet och sina insikter för att hjälpa oss att nå våra mål”, skriver Nick Holmsten på Linkedin. Eftersom intresset från investerare har varit så stort har bolaget också öppnat upp för att ta in ytterligare 1 miljon dollar innan slutet av månaden. LÄS MER: Hela listan – här är bolagen som grundats av tidigare Spotify-anställda