Tanken var aldrig att han skulle bli en startupentreprenör. John Brüel Gabrielsson tog dubbla examen som ingenjör och ekonom och hade tankarna inställda på en konsultbana. Men så blev det inte, i stället blev han startupentreprenör tillsammans med sin bror Richard Brüel Gabrielsson och några studievänner. ”Vi rekryterade några klasskompisar och flyttade ihop i en liten lägenhet, med kontoret på övervåningen. Det blev ett år där vi gjorde alla misstag som man kan göra. Vi fokuserade allt på att bygga en produkt vi tyckte var rolig att bygga, inte på att fundera över vad marknaden faktiskt behövde. Det bolaget imploderade, och efter det tänkte jag aldrig mer starta något nytt”, berättar John Brüel Gabrielsson. ”VILLE BYGGA NÅGOT I EN SAMHÄLLSKRITISK BRANSCH” Men upplevelsen i det första bolaget hade gett blodad tand, och att gå till en konsultroll efter det kändes inte lockande. I stället fokuserade han på att göra läxan på riktigt. När den tekniska utvecklingen började förvandla branscher i rekordfart funderade John Brüel Gabrielsson på vilket hans bidrag skulle bli. LÄS MER: Så kan Swedbank lyfta ditt entreprenörskap ”Jag ville bygga något i en samhällskritisk bransch under tillväxt – där ett avgörande tekniskt problem stod i vägen för en nödvändig och positiv utveckling. När vi började prata med bolag och människor inom livsmedelsbranschen insåg vi att den var väldigt konservativ. Det fanns flera stora, kritiska och olösta utmaningar – den checkade alla boxar”, säger John Brüel Gabrielsson. ”SA ATT VI KUNDE LÖSA PROBLEMET – INNAN VI HADE EN PRODUKT” En av utmaningarna var den snabba tillväxten av e-handeln, och ett starkt växande sortiment från en fragmenterad grupp leverantörer. För att kunna säljas online måste leverantörerna tillhandahålla information om produkten – till exempel bilder, ursprungsland, tillverkningsland, viktuppgifter och innehåll. Processen gjordes manuellt av leverantörerna och var väldigt tidskrävande och dyr. John såg en öppning. ”Jag vände mig till de stora aktörerna i branschen och sa att vi kunde lösa problemet, innan vi ens hade en fungerande produkt. På två veckor kodade vi en beta, som vi direkt började sälja som en prenumerationstjänst. Genom att ta betalt direkt tog leverantörerna oss på allvar och berättade tydligt vilka behov de faktiskt hade”, säger John Brüel Gabrielsson. > Swedbank förstår våra utmaningar och vad vi kan tänkas behöva i framtiden Med Foodla minskade handläggningstiden från åtta månader till två timmar – och till en bråkdel av kostnaden. Det stora genombrottet kom under pandemin, när e-handeln fick högsta prioritet från livsmedelsbranschen. ”Vår lösning gjorde succé, och de som använde oss växte snabbare än marknaden i stort. Snart hörde de av sig till Foodla och frågade om vi kunde gå från att hantera lokala leverantörer till att ta oss an de största spelarna. Vi sa ja direkt”, berättar John Brüel Gabrielsson. STARTADE AI-BOLAG TILLSAMMANS MED SIN BROR I dag jobbar Foodla med de största aktörerna inom dagligvarusverige. Med startpunkt i e-handeln har Foodla vuxit till att hantera och distribuera artikeldata genom hela kedjan – från e-handel till logistik och butikssystem. Foodla blickar nu mot andra branscher där det finns stora mängder av produkter – och där datadelning mellan leverantör och retailer är en flaskhals. ”Problemet som Foodla löser finns inte bara i dagligvaruhandeln. Idag används vår lösning av Quick-Commerce aktörer och vi är inblandade i pilotprojekt inom apoteksbranschen, som också kämpar med många leverantörer och stora sortiment”, säger John Brüel Gabrielsson. > Från första kontakten var det tydligt att Foodla fokuserar på rätt saker Parallellt med utvecklingen av Foodla startade bröderna – tillsammans med Stanford-professorn Gunnar Carlsson – AI-bolaget Unbox AI. Bolaget utvecklar BehaviorGPT: En AI som förstår beteenden och som vuxit snabbt. Modellen tränas på transaktioner och mönster i händelser i stället för på språk, på så sätt kan den bland annat hjälpa bolag att optimera försäljningen genom att förutspå vad kunden vill ha härnäst. ”Unbox AI har sin bakgrund som forskningslabb på Stanford University. Vi ligger i framkant inte bara inom de industriapplikationer som nu nyttjas, utan även i tekniken i sig. En språkmodell tränar på språk och sekvenser av ord, medan Unbox AI:s modell tränar på sekvenser av beteenden, händelser och transaktioner”, säger John Brüel Gabrielsson. ”UPPSKATTAR UPPVAKTNINGEN FRÅN SWEDBANK VÄLDIGT MYCKET” Under hela entreprenörsresan har Foodla och Unbox AI stöttats av Swedbank. ”I starten av ett bolag är man ofta väldigt ensam, men det går inte att driva ett tillväxtbolag själv. Längs vägen har teamet vuxit med drivna och duktiga människor som är kul att lösa problem med. Genom vår resa har jag också fått chans att komma i kontakt med flera av de vassaste entreprenörerna och bolagsbyggarna, fått arbeta med entreprenörer på Sveriges största bolag som har en unik förståelse för helheten – och haft backning från duktiga rådgivare. Inte minst på Swedbank som har hjälpt oss med allt vi behöver på banksidan. Han nämner särskilt den personliga kontakten på Swedbank som en viktig faktor bakom valet av bank. ”Henny Carlstedt på Swedbank har under hela resan varit nyfiken på hur det går för oss. Hon förstår våra utmaningar och vad vi kan tänkas behöva i framtiden. En uppvaktning vi uppskattar väldigt mycket”, säger John. ”EN KONTINUERLIG KONTAKT ÄR KÄRNAN I DET VI GÖR” Henny Carlstedt, företagsrådgivare på Swedbank, förstod tidigt att både Foodla och Unbox AI skulle bli succéer. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/45f89185eb724650eafc2d5ee076b1d5.png] Henny Carlstedt, företagsrådgivare på Swedbank. ”De har gjort en jättestartupresa. Redan från första kontakten var det tydligt att de fokuserar på rätt grejer, något som kan vara svårt som nytt bolag. På så sätt lyckas de alltid ligga i framkant”, säger Henny Carlstedt och fortsätter: ”Vi försöker att stötta dem med rätt produkter och tjänster i varje steg. För oss är det jätteviktigt att vi ger rätt service till våra kunder, oavsett storleken på bolaget. En kontinuerlig kontakt är kärnan i det jag gör. Att få jobba med häftiga entreprenörer och få höra om deras vardag och utmaningar är en stor anledning varför jag har världens roligaste jobb.” LÄS MER: Så kan Swedbank stötta din entreprenörsresa