Lisa Carrols döttrar Liv och Lilly föddes för tidigt. Förutom allt annat det kan betyda innebar det också att de hade både allergier och en väldigt känslig hud. Det var startskottet för att hitta den mjukaste bomull den här världen kan erbjuda och även för klädmärket Livly. Den mjukaste bomullen hittade hon i Peru där den fortfarande handplockas och förra året omsatte bolaget 41 miljoner kronor och gjorde en förlust på 800.000 kronor. Det är den väldigt korta versionen av historien om Livly. Nu ska bolaget ta nästa steg och har precis plockat in Alexandra Adler Lundahl som ny vd. Hon kommer närmast från Björn Borg och det är hon som ska ta varumärket ut i världen. “Jag har haft förmånen att resa mycket i världen och sett många coola märken men jag tycker att Livly sticker ut”, berättar hon. “Det är de här klara nordiska färgerna som sticker ut tillsammans med de små detaljerna.” Alexandra Adler Lundahl har nu fått i uppdrag att sätta en långsiktig strategi för att få bolaget att växa. Och det handlar om att ge sig på nya marknader. “Till en början handlar det framförallt om Tyskland, Storbritannien och Benelux, via vår e-handel har vi sett att vi är populära där”, säger hon. “Så tanken är att gräva där vi står kan man säga.” Arbetet med att få till ett agentnätverk är igång och tanken är att de ska komma in med en egen del i butiker i länderna. “Vi vill inte bara hänga upp kläderna i ett hörn utan vi vill bjuda in konsumenterna till Livlys värld”. Men det finns ju en värld utanför Livly också. Den har inte varit så snäll mot konsumentbolag de senaste åren. Det har varit skenande inflation, krig och på senaste tiden nya höga tullar mot USA. Det är iallafall en del av förklaringen till att omsättningen har stått och stampat runt 40 miljoner kronor de senaste åren enligt Alexandra Adler Lundahl. Men det ska det alltså bli skillnad på nu. De närmaste åren ska bolaget växa med 15-20 procent varje år enligt den affärsplan som lagts upp. “Kanske lite mindre första året”, säger Alexandra Adler Lundahl. Många vi pratar med pratar om att de ska dubbla på kort tid – varför gör inte ni det? “Jag tror på att ha tydliga mål som ska vara både utmanande och uppnåbara. Det gäller att få med sig hela teamet på den resan och att vi alla jobbar åt samma håll.” Vill du ha full koll på de senaste trenderna inom e-handel – och samtidigt nätverka med branschens vassaste aktörer? Då får du inte missa Breakit E-com Day den 24 september i Stockholm. Säkra din plats här!