När Breakit senast rapporterade om Clean drink, signerade bröderna Hugo Rosas och Sebastian Kvissberg, hade bolaget bakom funktionsdrycken fått in en ny ägare. Det var sommaren 2023 och Voxson hade precis köpt 10 procent av företaget för 15 miljoner kronor. Värderingen, pre-money, låg då på 136 miljoner kronor. “Vi hade inte jagat bolaget, utan vi fann varandra på omvägar och började prata. Så dök möjligheten till en investering upp. Det var en kort process. Gänget bakom Clean drink brinner för det här och jag tror att de har en väldig potential att gå långt”, sa Stefan Eriksson, ordförande på Voxson, då till Breakit. I samma veva rapporterades att bolaget hamnat i något av en uppförsbacke, och att verksamheten vid det laget hoppades att nå över 100 miljoner kronor i omsättning. Året före, alltså 2022, omsatte företaget drygt 82,5 miljoner kronor, och gjorde ett minusresultat på 2,9 miljoner. Nu, två år senare, har försäljningen sjunkit rejält, enligt det färska bokslutet. Nettoomsättningen landade under 2024 på 49,8 miljoner kronor, ett rejält tapp från 79,3 miljoner kronor 2023. Det är alltså en minskning med 37 procent. Rörelseresultatet förändrades knappt mellan åren och uppgick till minus 13,1 miljoner kronor. “Förra året var ett år då marknadsläget satte hård press på oss”, säger Sebastian Kvissberg när Breakit når honom på telefon. “Vi har alltid velat erbjuda en premiumprodukt, något som inte gynnade bolaget i fjol då det var tydligt att marknaden rörde sig mot lågprissegmentet.” Under 2024, och även i år, har mycket förändrats internt, berättar han. Det har skett kostnadsbesparingar i form av att flytta till billigare varulager och nedskärningar bland personalen. Totalt har sex tjänster försvunnit från bolaget, som är lika många som finns kvar idag. Hälften av teamet har alltså fått lämna. Flera personer i personalstyrkan har även bytts ut. “Vi har jobbat hårt med att effektivisera organisationen.” I juni i år genomfördes även en nyemission och kassan fylldes på med åtta miljoner kronor. “Kapitalet var nödvändigt för att vi skulle kunna fortsätta på den planerade resan”, säger Sebastian Kvissberg och berättar att endast redan befintliga ägare var med i nyemissionen. Hur ägarbilden ser ut idag vill han inte gå in på i detalj, men säger att Voxson numera är den största ägaren och äger 30 procent eller mer, att grundarduon tillsammans äger cirka 30 procent och att Patrik Walles, genom PLJ Walle Invest, äger omkring 7-8 procent. Därtill finns flera mindre ägare. Tror du att bolaget kommer att behöva ta in mer pengar? “Det kan absolut bli aktuellt, men som det ser ut nu har vi fått ned kostnaderna och försäljningen börjar att öka igen. Just nu får vi vänta och se om den här fina utvecklingen fortsätter, vilket den förhoppningsvis gör, och då skulle vi kunna undvika att ta in mer kapital.” Företaget säljer dels sina produkter genom den egna e-handeln, men den absolut största delen av försäljningen sker hos återförsäljare som dagligvaruaktörerna Axfood, där bland annat Willys och Hemköp ingår, Ica samt Coop. Produkterna säljs även hos aktörer som Seven-Eleven och hos flera olika gym, enligt Sebastian Kvissberg. “Vi ser stor potential i framtiden och i de förändringar vi har gjort”, säger han. “Vi har inte velat ge oss in i priskriget och sänka priserna alltför mycket mot konsument, men vi måste anpassa oss och sannolikt gå ned något för att hitta en prispunkt där vi kan få mer fart. För i den här kategorin handlar allting om att sälja stora volymer.” Hur jobbar ni konkret för att vända försäljningen? “Tidigare har vi satsat lite för mycket på kvantitet i fråga om vilka dagligvarubutiker vi har valt att finnas i, och vi har velat vara representerade överallt. Nu fokuserar vi på kvalitet istället, och satsar mer på särskilda butiker”, säger Sebastian Kvissberg. “Vi jobbar också mer med relationerna till de här butikerna i fråga, för att synas mer och bättre bland hyllorna. Men trots att det har varit tufft vet vi att vi har ett starkt varumärke och starka relationer med butiker och att konsumenterna är mer eller mindre trogna.” Förutom att “fortsätta jobba hårt” med de redan befintliga varumärkena Clean drink och Clean sav:D ska bolaget släppa nya produkter med lansering under 2026, för att möta marknadens behov. Mer detaljer om de nya produkter vill Sebastian Kvissberg inte kommentera. Läs mer: Nocco-ägaren Vitamin Well såldes till riskkapitalbolag – så gick det sen Läs mer: Häppi får in nya miljoner – från Piëch-Porsche-familjen: “Fantastisk respons” Få de senaste nyheterna före alla andra – följ Breakits kostnadsfria nyhetsbrev!