Användarboom för Climendo: "En ny användare i sekunden"

Breakit - Användarboom för Climendo: "En ny användare i sekunden"
F.v. Jacob och David von Corswant. Foto: Pressbild.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Appen som samlar alla vädertjänster på en och samma plats går som tåget. Nu får bolaget in en investering på 2,6 miljoner kronor för att öka utvecklingstakten.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Det finns hur många vädertjänster som helst där ute. I Sverige är klassiska SMHI:s app och norska Yr de mest populära i appbutikerna. Men i väderbranschen handlar allt om att sätta de bäst prognosera – och det är där den svenska startupen Climendo kommer in i bilden.

För tre år sedan började bröderna och vågsurfingentusiasterna Jacob och David von Corswant jobba med väderappen Climendo. Det senaste året har de fått in över 4 miljoner kronor i riskkapital och rekryterat 3 utvecklare.

“Det är ett hobby projekt som har ‘gone wild’ kan man säga. Vi jobbat heltid med det sedan ett år tillbaka”, säger Jacob von Corswant.

Tanken med appen är att jämföra olika vädertjänster och se hur bra de är. Genom att analysera prognoserna och samla in faktiska temperatursiffror för ett område kan bolaget sammanställa statistik över vilkea prognoser som är de mest träffsäkra på varje given plats. Sedan får användarna ta del av framtida prognoser från det bolag som har levererat de bästa resultaten på den platsen historiskt.

“Förra sommaren gjorde vi ett experiment med Aftonbladet där vi kunde visa att finska och amerikanska vädertjänster var bättre än SMHI på att ge väderprognoser i många delar av Sverige”, säger Jacob von Corswant.

När de två grundarna fick upp sin första version i appbutikerna satsade de på en betalversion. Efter begränsad succé har dock bolaget valt att lägga om strategin och lanserat en gratisversion också. Det har betalat sig. Nu har bolaget över 600.000 användare, och toppade svenska appstore under midsommarhelgen.

“Det började med ett samarbete vi hade med teleoperatören 3. De ville önska alla sina användare en glad sommar och rekommenderade oss som väderapp. Då fick vi en ny användare varje sekund”, säger Jacob von Corswant.

Han menar att framgångarna nu bland annat beror på de två grundarnas bakrund inom marknadsföring och PR. Jacob von Corswant har tidigare jobbat på PR-byrån Jung relations och David von Corswant har varit varumärkeschef på kläddistributören MNO international.

“Det har gett oss möjligheten att komma igång med ganska små medel”, säger Jacob von Corswant.

Han nämner bland annat “Väder-SM” som bolaget gjorde tillsammans med Aftonbladet som ett viktigt samarbete, och ett liknande projekt som bolaget nyligen gjort med brittiska Sunday times.

För att kunna öka tempot ytterligare har bolaget nu alltså tagit in kapital. Förra året fick Climendo in 1,5 miljoner kronor från ett antal affärsänglar. Under våren fick bolaget in ytterligare 2,7 miljoner kronor från bland annat Christian W. Jansson, som sitter i styrelsen för det börsnoterade klädföretaget Kappahl och medtechbolaget Min Doktor samt Marcus Wallén, tidigare Studiochef på King i Stockholm. Bolaget värderades i rundan till över 20 miljoner kronor.

"Vi kommer satsa pengarna på vidare utveckling av appen. För oss är det verkligen A och O att skapa en produkt som användarna verkligen älskar. Där har vi fått väldigt mycket hjälp av bland annat King-grundaren Sebastian Knutsson. Det är mycket tack vare honom, Sebastian Siemiatkowski och Daniel Ek som vi satsade på det här", säger Jacob von Corswant.

För närvarande har bolaget ett tjugotal aktieägare.

Climendo har hittils inte redovisat någon större omsättning. Under räkenskapsåret från mars 2014 till mars 2015 redovisade bolaget en förlust på under 300.000 kronor och en omsättning på drygt 50.000 kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER